מנהלת מרפאת 'קרן היסוד' במאוחדת, מרים סלהוב: "נגיף הקורונה זה לא שפעת, בואו להתחסן!"

מנהלת מרפאת המומחים של מאוחדת בקרן היסוד, מרים סלהוב, נאלצת להתמודד עם המצב החדש בצל הקורונה ולא תמיד מסיימת את היום עם החיוך שכה מאפיין אותה. סלהוב מספרת בראיון מיוחד על השלכות הנגיף, ההתמודדות מול מבוטחים בצל המגפה שהדהימה עם כל העולם, וכמובן על השפעת המתקרבת

באנר דק אסותא

"הגיע למרפאה מטופל שעצר אותי ואמר לי 'תשמעי, הייתי חולה קורונה, באשפוז ביתי עם המחלה הזו ואני רוצה להגיד לך שאני מצדיע למאוחדת, אני מצדיע לצוותים שלכם' – את הדברים האלה מספרת מנהלת מרפאת המומחים במאוחדת 'קרן היסוד', מרים סלהוב, וממשיכה באותה נשימה: "אמרתי לו: 'על מה אתה מצדיע לנו?' והוא השיב 'על השירות שלכם. התקשרתם אליי, שאלתם מה שלומי, התעניינתם בי, הבאתם לי ערכה עד הבית, בדקתם אם אני מרגיש טוב ואם אני צריך משהו – ואין לך מושג כמה אני מעריך אתכם על זה'. אמרתי לו שאני מאוד שמחה לשמוע אבל מבחינתי זה לא היה דבר חריג. מאוחדת באמת שמה דגש על שירות מתוך גישה של אכפתיות. אנחנו מתקשרים אל המבוטחים, נותנים להם מענה לשאלות שצצות על הנגיף וההתמודדות איתו כי באמת אכפת לנו מהלקוחות שלנו – וזה לא פשוט לעמוד ברמת שירות גבוהה לשביעות רצון הלקוחות, אנחנו עובדים בצל הנגיף ותוך כדי הנחיות משרד הבריאות ומתמודדים עם דבר שלא הכרנו ולא דמיינו שעשוי להתרחש".

מרים סלהוב עובדת במאוחדת מזה עשרים וארבע שנה ואין כמעט מבוטח שאינו מכיר את האשה הנמרצת המסייעת ללקוחות מאוחדת מסביב לשעון. אלא שמאז הקורונה, היא מתמודדת עם מצב חדש בו ההתנהלות אחרת, תחת הנחיות משרד הבריאות, הוראות חדשות למיגון ומקסימום זהירות. בנוסף לאלה, מתמודדת סלהוב עם אתגרים חדשים כמו מדד השיחות למרפאות מאוחדת שעולה מידי יום. אם בעבר הממוצע היומי למוקדי מאוחדת במרחב היה כ-1,200 שיחות הרי שמאז הקורונה הכמות כמעט כפולה. לדבריה, "מרבית השיחות הם הפאניקה של הלקוחות על הקורונה, שאלות בנושא קורונה, הפניות לבדיקות קורונה, תורים לבדיקות קורונה, לחץ לקבל תשובה לבדיקת הקורונה – למרות שמאוחדת יצאה באופן מרשים באמת עם פרסום על איך מקבלים את התוצאה ולמרות שאנשים מקבלים את העדכון לניידים שלהם באמצעות הודעה ברורה – עדיין הם מתקשרים ורוצים לשמוע מהמזכירה האם התשובה חיובית או שלילית. אני בחלט מבינה לליבם אך אי ספק שמדובר באתגר עבורנו. עם זאת, אני מוכרחה לציין שבהתמודדות היומיומית שלנו יש שיפור משמעותי בעיקר של הצוות הרפואי. הצוות יותר מיומן היום מתחילת התפרצות הנגיף, יש לנו יותר מענים לפתרונות, הכנסנו יותר יומנים לתיאום בדיקות קורונה עם רופאים ייעודיים שמוציאים הפניות לבדיקות קורונה, לחשודים. יש את המשל"ט של מאוחדת בניהולו של אייל הראל שנותן מענה יפה מאוד לציבור החולים והמבודדים, יש את העמדות בשיתוף מד"א שפתחנו לקהל הרחב, התורים זמינים מאוד – מהיום להיום, דבר שאין אותו באף קופה אחרת. מהצד השני, בקרב האוכלוסייה המבוגרת עדיין מתקשים להבין את הקורונה, אך אצל הצעירים המצב יותר טוב".

האם הציבור הפנים את העובדה שיש כאן נגיף והתמודדות לא פשוטה, לטעמך?
"לצערי עוד לא. מצד אחד חוסר מודעות לנגיף יוצר פאניקה ומצד שני הם לא מספיק מפנימים את ההשלכות של הנגיף, לא מספיק מבינים את ההידבקות שהם יכולים ליצור, את שרשרת ההדבקות שיכולה להיות ביניהם. אני רואה את ההתנהלות שלהם במרפאה ולפני כמה ימים הגעתי למצב שממש הרגשתי בחזית, במלחמה, כאילו יצאתי לקרב. לעתים ממתינים בחוץ 30-40 איש, אנו נאלצים לפזר אותם במרחקים הדרושים, למדוד חום לכולם, ולחסום אותם כדי לא ליצור המולה במרפאה. לעתים נתקלתי בעוינות, צעקות של ממש, גינוים וביטול המגפה. צעקו לי 'אין קורונה, תפסיקו לבלבל את המוח' ואלה דברים שכשאת בשטח את מבינה שאנשים לא הפנימו עדיין את הקורונה. אני מבינה את המצוקה שיש לאנשים להסתובב עם מסכה, אבל גם הצוות שלי ואני עם מסכה כל היום. אני עובדת 10 שעות ביום ויכולה להבין את החנק הזה, אך מצד שני המסכה מגנה עליי. אם מטופל שם את המסכה – משאיר את האף חשוף וחושב שזה מגן עליו – זה סימן שלא הפנים את המצב, אם מטופל מתווכח איתי בכניסה למה אני לא מכניסה אותו כשהמרפאה מלאה – זה סימן שלא הפנים את המצב. ישנם אנשים שלא מבינים את משמעות הבידוד, מגיעים פיזית למרפאות לקבל תשובות. כמובן שאנחנו לא מכניסים אותם, יש טריאז' ובו כל מבוטח עובר הליך בדיקה ראשונית מחוץ למרפאה, מדידת חום, עטיית מסכה ונשאלים האם שהו במגע עם חולה מאומת ומה הם מבקשים לבצע במרפאה – לא מעטים מגיעים כשהם בבידוד ומבקשים לקבל את התוצאה פיזית. במקרה כזה אנחנו פשוט לא מכניסים וסופגים קללות. אז בסדר, נספוג את זה – העיקר ששמרנו על בריאות המבוטחים שלנו. זה באמת הכי חשוב".

מתי הנגיף יסתיים? יש לך הערכה?
"איני האדם בר הסמכא לענות על שאלה כזאת, אני מעריכה שהוא ילווה אותנו עוד הרבה זמן ומאמינה שנצטרך ללמוד לחיות איתו".

החורף כבר כאן. איך נערכת קופת החולים מאוחדת לשפעת שבדרך?
"בהתחלה דאגנו לחסן אוכלוסייה של מטופלים בסיכון, בעיקר אנשים מעל גיל 65 בזימון יזום. כעת מאוחדת מאפשרת לכל מבוטח להגיע למרפאה בתיאום מראש, באפליקציה או במוקד ולקבל חיסון נגד שפעת. בנוסף, בתוך כל המערך של הקורונה עדיין אנו מתגברים את כמות הרופאים החדשים פה ומשתדלים לשמור על זמינות טובה כדי לתת את השירות הטוב שאנחנו יודעים לתת. הכנסנו לאחרונה גסטרו נוסף – ד"ר ארקדי ברזובסקי, נוירולוג – ד"ר נעמנה מונתסאר רופא מקסים מבית החולים קפלן; דיאטנית דוברת השפה הצרפתית – אליז בימרוב, הקרדיולוגית ד"ר ברנר סבטלנה שנכנסה לעבות את המערך של הקרדיולוגיה, ד"ר חיים לבון למחלקת אף אוזן גרון שמטפל גם בילדים, ד"ר ליאור לייבו שמטפל בכירורגיה פלסטית ובנוסף כל המרפאה הגריאטרית הכוללת מערך רב צוותי לקשיש עברה אלינו ממרפאת פנורמה. בנוסף לכל אלה, המהפכה ההיברידית בהחלט עושה את שלה. אלפים מהמבוטחים שלנו הצטרפו לשירות ההיברידי ואפשרויות הטיפול באמצעים הדיגיטליים – ואני מברכת על כך".

אגב, יש רבים שמשווים בין הקורונה לשפעת. מהי עמדתך בנושא?
"נגיף הקורונה זה לא שפעת! צריך להבין שההשלכות שיש בהידבקות בקורונה הן שונות ממחלת השפעת. אני מכירה הרבה אנשים שהחלימו מקורונה וקשה להם לתפקד ביומיום, אם זה כאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות כרונית, עצבנות יתר וכדומה. זה לא קורה בשבוע. התפקוד של חולי הקורונה נפגע, חלקם הפכו לחסרי סבלנות – ואף אחד עוד לא יודע מהן הפגיעות לטווח ארוך. אני קוראת לציבור להגיע ולהתחסן".

לסיום, מהו המסר שלך לציבור שקורא את הדברים הללו?
"בבקשה, היו קשובים – הן לאנשי הצוות, הן לצוותים בשטח – כי הם יודעים הכי טוב מה נכון עבורכם בכל רגע נתון. זה שלעתים לא משתפים איתנו פעולה זה מקשה גם על הצוותים, לעתים אף מחליא את הצוותים – מה שגורם להידבקויות ולמחסור באנשי צוות. בסופו של דבר, אם הצוותים נמצאים בבידוד, זה עלול לגרום לשירות איטי יותר ולפגוע בלקוח. זה לא דבר שאנחנו מעוניינים בו. בסך הכל אנו מבקשים להישמע להנחיות כדי לתת את השירות המהיר, הזמין והטוב ביותר, גם בעת הזו. המסר היחיד שלי לכל הציבור הוא: תעזרו לנו לשמור עליכם בחיים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן