מיתוס ויטמין C: סגולותיו של ויטמין C – לא רק להצטננויות ולא רק בפירות הדר

בפתחו של כל חורף, ולאחר כל הצטננות קלה, מתעוררים המטיפים לצריכת וויטמין C ופירות הדר בפרט. אמנם ויטמין C זכה בעבר ליחסי ציבור מעולים והפך לשם נרדף לחיזוק המערכת החיסונית ולבריאות אך בשנים האחרונות, עם גילויים ממחקרים חדשים ירדה קרנו בעקבות טענות לגבי יעילותו בצמצום והדבקה של מחלות חורף ובעיות ספיגה וסיבוכים אפשריים | באדיבות ליאת דלויה גרינוולד- הומאופתית מאוחדת משלימה

באנר דק אסותא

מהו אותו ויטמין C ומה קורה כשהוא חסר?

ויטמין C, (הנקרא גם חומצה אסקורבית), הוא תרכובת אורגנית מסיסה במים. ויטמין זה נחוץ ליצירת החלבון קולגן, המאפשר יצירת עצמות ורקמות יציבות, ושמירה על השיניים ונימי הדם. בנוסף, הוא נוגד חמצון רב עוצמה ומגן על הגוף מפני דלקות. בני האדם אינם מסוגלים לייצרו עקב מוטציה גנטית (אפילו לא מיליגרם אחד) ואף לא לצבור אותו (מכיוון שהוא מסיס במים, כל כמות שלא ניתן להשתמש בה מופרשת מיד בשתן)  ולכן עלינו לצרוך אספקה קבועה בתזונה היומיומית.

חשיבותו הגדולה התגלתה כבר ב1746, רופא הצי הבריטי הוכיח כי אכילת ירקות ופירות בקרב מלחי הצי במשך שהותם הארוכה בים מונעת את מחלת הצפדינה הגורמת לבעיות חניכיים ועיוות בעצמות הגוף.

מהי המנה היומית המומלצת?

מחקרים שונים ממליצים על כמויות שונות, אך כולם מסכימים כי אנשים מעשנים זקוקים לכמויות גדולות יותר מלא מעשנים. (מתברר שסיגריות הן "שודדות" ויטמין C וכל סיגריה גוזלת מהגוף כ 25 מ"ג ויטמין C) ההמלצות ממחקרים נעות בין 90-500 מיליגרם  ביום עבור מבוגרים וכ 1,000 מיליגרם למעשנים, לסובלים ממחלות כרוניות ממושכות, לעוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית ולאנשים החיים בתנאי זיהום אוויר קשים. הגבול העליון לנטילת ויטמין C נקבע ל- 2 גרם ליום. כמויות גדולות יותר עלולות להוביל לשלשולים, בחילות, הקאות וצרבות. מחקר שפורסם בשבדיה ב 2009 מצביע על סיכון להיווצרות אבנים בכליות בעודף של  גרם ביום.

כיצד מומלץ לקחת?

הכי כדאי לצרוך את הוויטמין בצורתו הטבעית, ותתפלאו – זה ממש לא קשה! רק כדאי לשים לב: ויטמין C אינו יציב ונהרס תוך זמן קצר בעת מגע עם אוויר, חמצן וחימום. לכן, מיץ פרי שסחטנו לעצמנו או סלט שחתכנו לא יכיל הרבה ויטמין C אם לא יאכל סמוך להכנתו.

כמו כן, ויטמין C משפר את ספיגתו של הברזל (כשהוא לא ממקור חי) ומונע את חימצונו בקיבה. שילוב של השניים יעיל במניעה של אנמיה. ויטמין C קיים בפירות וירקות רבים, ונמצא במינונים גבוהים מאוד בעיקר בגויאבה, בפלפל אדום, בפאפאיה ופירות הדר. פירות וירקות אלו הם בעלי סגולות בריאותיות ברפואה העממית והן בראיה ההומאופתית.

גויאבה

הפרי השנוי במחלוקת – או שאוהבים או שנתרעים ממנו…. בגויאבה (השייכת למשפחת ההדסיים) יש כ-200 מ"ג ויטמין C ב100  גרם פרי. היא עשירה במיוחד בברזל זמין לגוף, נוגדת חימצון, קוטלת חיידקים, מונעת היצמדות של חיידק E.coli לדפנות המעי, ולא מאפשרת התרבות פטריות וחיידקים שונים שגורמים בד"כ להרעלת מזון (כגון סלמונלה).

האינדיאנים באזור האמזונס מרתיחים את העלים והגזע לטיפול בשלשולים ודיזנטריה, דלקות גרון, הקאות, קלקול קיבה, ולהסדרת המחזור החודשי ולעיסת עלי גויאבה טובה לטיפול בדימום מהחניכיים וריח רע מהפה. ישנן הכנות הומאופתיות רבות המופקות ממשפחת ההדסיים (Myrtales), כגון, הכנות מפיטנגו, פג'ויה והדס. ככלל, הכנות הומאופטיות ממשפחה זו מתאימות לטיפול בבעיות של איזון הורמונאלי, תחושות של התפשטות מול כווץ (למשל בכאבי ראש או בטן), וכן לעוררות עצבית ורגשית – בלבול, חוסר מנוחה והתרגשויות.

פלפל אדום

מעבר לזמינות הרבה של ויטמין C (190 מ"ג ב 100 גרם פלפל), בפלפל האדום התכולה הגבוהה של בטא קרוטן מהווה חומר גלם ליצירת ויטמין A התורם לכך שהפלפל האדום נחשב לאחד הירקות החשובים ביותר בכל הקשור לתפקוד התקין של מערכת החיסון, בריאות העור, צמיחה תקינה ומערכת הראייה.

כמו כן, הפלפל האדום מכיל כמות גבוהה של ויטמינים מקבוצה B החיוניים למגוון רחב של תהליכים מטבוליים בגוף בדגש על ויטמין B6 החשוב בין היתר לוויסות מצב הרוח.

הפלפל שימש מזה דורות רבים לסיוע במקרים של בעיות במערכת העיכול, מחלות במערכת הלב וכלי הדם וכמחזק של מחזור הדם.
מי שעשוי להיעזר בהכנה הומאופתית המופקת מהפלפל האדום החריף הם בדרך כלל אנשים נוסטלגיים עם כמיהה לעבר, אנשים רגישים או כעסנים הנוטים לריב ונפגעים בקלות. ההכנה ההואופתית מטפלת בין היתר בבעיות עיכול, בעיות שיעול ובקושי באיזון של קור וחום.

פפאיה

הצמח העשבוני פפאיה אינו עץ כפי שנוטים לחשוב. היא מכילה כ 70 מ"ג ויטמין C ל100 גרם פרי ומכילה את האנזים פפאין המפרק חלבונים (ולכן משמש במטבח לריכוך בשרים). גרעיני הפפאיה הטחונים טובים לטיפול בתולעי מעיים ואנזימי הפפאיה טובים לטיפול בקנדידה. הכנה הומאופתית מפפאיה יכולה להתאים לטיפול בבעיות של כבד מוגדל וצהבת המלווה בתשישות.

פירות הדר

פירות הדר עשירים מאוד בויטמינים ומינרלים הנחוצים לשמירה על תזונה בריאה: ויטמין C (כ 60 מ"ג ויטמין ל 100 גרם פרי), במעכבי חמצון (הנמצאים בעיקר בקליפה הפנימית הלבנה), פקטין (שתורם משמעותית לירידה ברמות הכולסטרול הרע) (LDL) בגוף ועוד. קליפות יבשות של הדרים מחממות את הגוף וטובות לטפול בגזים, כאבי בטן ונפיחויות.

משפחת פירות ההדר (Rutaceae), הכוללת הכנות הומאופתיות מהתפוז המר, הלימון ועוד, יכולה לסייע למטופלים שהעניין המרכזי בטיפול הוא ענייני עבודה ותחלואים בעקבות העבודה המאומצת. הם יהיו בעלי חוש אחריות בעבודה, שאפתנים חרוצים ובעלי יכולת התמדה ויפתחו בעיות כגון תשישות,(ממש כמו "לימון סחוט"), מתחים והתרגשויות עד לחרדות, שלשולים בעקבות החרדות, בעיות שינה וכאבי ראש המלווים בלחץ בחזה.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן