איך ניגשים לטיפול אחרי חרם חברתי
אין דבר כואב יותר מאשר לראות את הילדים שלנו עוברים אירוע מטלטל ולא פשוט בלי שיש לנו דרך אמיתית לחסוך מהם את תחושות הכאב והמועקה. חרם חברתי היא לא תופעה חדשה בגילאי היסודי והתיכון. אבל אין ספק כי התופעה הזו מקבלת תאוצה ופנים חדשות בעידן הרשתות החברתיות. בשנים האחרונות אנחנו רואים עליה במודעות של החברה הישראלית לאירועים מהסוג הזה. אנחנו כאן כדי לדבר על האופן בו אירועים מהסוג הזה מעצבים את עולמם של ילדים ובני נוער ואיך אפשר לקום מהם חזקים יותר גם אם לעיתים זה נראה בלתי אפשרי.
מה הגורמים המובילים לאירועים מהסוג הזה
קודם כל חשוב לומר מעבר לכל ספק, עצם זה שיש סיבות לכך שסיטואציות מהסוג הזה מתרחשות, אין זה אומר כי יש הצדקה לחרם ונידוי חברתי. בכל זאת אנחנו רוצים למסגר את הנסיבות אשר יכולות לגרום לסיטואציה מורכבת כמו זו, כדי שנוכל להבין טוב יותר איך נכון לטפל בכל הנוגעים בדבר.
שהיה בתוך קבוצת שייכות אותה בני הנוער והילדים לא בוחרים בעצמם:
בניגוד לחיינו הבוגרים, בהם אנחנו זוכים לבחור את המעגל החברתי שלנו, כאן מדובר על סיטואציה מעט שונה. הילדים שלנו מבלים שעות ארוכות בכל יום בתוך קבוצת שייכות ממנה הם לא יכולים להינתק. אנחנו כמובן מדברים על החברים שלהם בשכבה ואלו עימם הם הולכים לתנועת הנוער. כלומר, משום שהילדים שלנו לא יכולים לבחור את החברים שלהם בשלב הזה של חייהם או לפחות להתרחק מאלו שלא נותנים להם תחושה טובה, אנחנו נראה עוד ועוד אירועים כאלו של התעמרות חברתית.
היעדר כלים מנטלים לבני הגילאים הצעירים המקנים תחושה של בטחון עצמי וערך עצמי
אנשים מבוגרים מתמודדים עם אתגרים כל הזמן. אבל לאורך השנים אנחנו כבר מגיעים עם כלים מנטלים אשר מאפשרים לנו להמשיך ולהכיר בערך שלנו בעצמנו, גם אם לא התקבלנו לעבודה שרצינו או לא מצאנו את עצמנו במעגל חברתי כזה או אחר. לילדים ובני נוער עדיין אין את הכלים שיעזרו להם לפתח חוסן מנטלי גם אם הם לא מוצאים את עצמם במעגל החברתי בו הם צריכים להיות. כך, הם מוצאים את עצמם מבלים בכל יום עם מי שנותנים להם תחושה לא נעימה, בלי שיהיו להם הכלים להתחבר למי שכן גורם להם להרגיש טוב, מי שנותנים להם תחושה אמיתית של ערך וביטחון עצמי.
מה התפקיד שלנו בתור מטפלים
הטיפול נועד להעניק לאותו ילד או נער פגוע, תחושה של מסוגלות למרות האתגרים עימם הוא מתמודד. במקום שזה ימשיך 'לסחוב' תחושות קשות של ירידה בערך העצמי, אנחנו נעניק לו את הכלים המנטלים שיאפשרו לו לאהוב את עצמו מחדש, גם אם נקלע לסיטואציה בה הוא מרגיש לא בנוח. בסופו של יום אפשר לטפל באירועים של חרם חברתי על ידי שיחה עם יועצת בית הספר או המחנכת. אבל יותר מהכל, אנחנו צריכים להבין כי השינוי מתחיל בתוכנו. אם נעניק לילד את הכוח להתמודד, הוא בעצמו יצליח למצוא מעגלים חברתיים חדשים אשר יעניקו לו תחושה של בטחון.
בנוסף, הטיפול הוא גם טיפול משפחתי הכולל הדרכת הורים. תפקידם של ההורים, מאז ומעולם, הוא לגונן על הילדים שלנו בכל דרך. אבל, לעיתים, גם אם המטרה טובה, חלק מהפעולות של ההורים רק מסיבות נזק ולא תורמות לאותו נער ומתבגר לאורך תהליך ההחלמה מאותם אירועים מטלטלים. לכן, חשוב לנו לתת גם להורים כלים לחוסן מנטלי, כאלו שיעזרו להם לעזור לבנם.