האתגר הלאומי: האם נמל אשדוד מוכן להציל את אספקת המזון בעת חירום?

תפקוד נמל אשדוד בעת חירום: איום על אספקת המזון לישראל

במשרד התחבורה הודיעו בתחילת השבוע כי נמל אשדוד ונמל הדרום נערכים לשמש כנמלים חלופיים לנמלי הצפון בעת חירום. ההודעה התמקדה בביקורו של מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בנמל אשדוד, אולם לא ברור מה היו מסקנותיו מהביקור.

אסותא קמפיין קל יותר

נמל אשדוד מתפקד באופן נמוך מהמצופה, ואף בהשוואה לתקופות קודמות. יבואנים וסוכני אוניות מנסים להימנע מלהגיע לנמל בשל בעיות פריקה רבות, במיוחד בפריקת גרעינים – מצרך חיוני למזון. החלטה של מנכ"ל משרד התחבורה שלא להאריך את רישיון פריקת החומרים הכבדים בנמל הדרום עשויה לפגוע במוכנות הנמלים הדרומיים למלחמה.

גרעינים: הצורך הקריטי

גרעינים הם מוצר הבסיס למזון שאנחנו אוכלים, החל מחיטה ללחם ועד תערובות לבקר ועופות. הבעיה בפריקת הגרעינים בנמל אשדוד גורמת ליבואנים להעדיף את נמלי חיפה, שם הם מקבלים שירות טוב יותר.

בנמל אשדוד יש בעיות חוזרות ונשנות בשירותי הפריקה, והתלונות מתרבות. סוכני אוניות מדווחים כי הנמל לא עומד בהבטחותיו לכוח אדם, דבר שמביא לעיכובים משמעותיים בפריקה.

הממגורות בנמל אשדוד מתופעלות במצב תחזוקה ירוד, ומשרד התחבורה טרם השקיע בשיפוצן. בנוסף, נמל אשדוד לא פועל בשבת, מה שמוביל לבזבוז זמן ומשאבים.

ממשרד החקלאות נמסר כי מלאי החיטה של מדינת ישראל מספיק לצרכי חירום, אולם פתיחת מלאי החירום תגרום לצריכת הרזרבות של המדינה. נמל אשדוד צריך לשפר את יכולות הפריקה שלו כדי לכסות את כלל יבוא הגרעינים.

מחברת נמל אשדוד נמסר: "חברת נמל אשדוד שיפרה את כל מדדי השירות שלה בנושאי הגרעינים זו השנה השלישית ברציפות. שלושת המדלים שמפעיל הנמל, כמו גם מסוע הגרעינים, תקינים ועובדים היטב ובהיבט זה יש אף יתירות כלים. רמת השירות עלתה בנמל לאור כך שרציף 23 רציף הגרעינים הוא רציף יעודי החל משלב הפעלת המסוע. המשמעות היא שאוניות גרעינים המיועדות לרציף זה עוקפות את התור התפעולי כך שהפעילות רציפה ובמגמת עלייה.

"חשוב לציין שהנמל מטפל בכ–20 אוניות ביממה עם מטענים מגוונים. טבעי שבימי עומס אוניות הממוקמות בסוף התור התפעולי לעיתים ימתינו. יש לזכור שלמדינה יש עודף קיבולת רציפים ולכן כל המטענים נתונים לתחרות עזה בין הנמלים ומתועדפים בהתאם לכך. נמל אשדוד נותן מענה לכל ביקוש קיים אך גם בהתחשב במצב התחרות בין הנמלים. בשיא הביקושים הנמל פרק עד 24 מיליון טון מטענים, ועם הפעלת הנמלים החדשים הוא ירד לאזור ה–20 מיליון טון, כך שהמענה לביקושים הוא טוב".

לסיכום, נמל אשדוד מתמודד עם אתגרים משמעותיים בפריקת גרעינים, דבר שעלול להוביל לצוואר בקבוק באספקת המזון בעת חירום. על משרד התחבורה ונמל אשדוד לפעול לשיפור תשתיות הפריקה והשירותים הניתנים כדי להבטיח אספקת מזון סדירה ובטוחה לכלל תושבי ישראל. השיפור בנמל אשדוד הוא קריטי לביטחון המזון הלאומי וליכולתנו להתמודד עם מצבי חירום.

צילום: דוברות נמל אשדוד

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן