השבוע חנכו רכבת ישראל וחברת HCT את מסוף המטענים החדש בנמל הדרום שבאשדוד, המהווה צעד משמעותי במאמץ לשיפור מערך הובלת המטענים בישראל
המסוף החדש, שהוקם כחלק מתכנית לאומית רחבה של משרד התחבורה ורכבת ישראל, נועד לאפשר לראשונה שינוע סחורות ישירות מהנמל באמצעות רכבת, מה שיאפשר להוריד את העומס מכבישי הארץ ולהקטין את תלות התובלה במשאיות.
מסילה באורך 2.2 ק"מ – פתרון לצוואר הבקבוק הלוגיסטי
בשלב הראשוני, מתוכננות לפעול מדי יום כשלוש רכבות מטען, כאשר כל רכבת מסוגלת להוביל כ-100 מכולות (TEU). המסוף כולל מסילה באורך של 2.2 ק"מ אשר מחברת את נמל הדרום לרשת הרכבות הארצית. בנוסף, המסילה החדשה עוברת מתחת לפני השטח וכוללת שני חדרי סלולר לטובת מערכת הקשר GSM-R של רכבת ישראל, מעבר להולכי רגל ואופניים מעל תוואי המסילה, ופיתוח נופי סביב התשתיות.
החיבור המסילתי לנמל הדרום הוא חלק מאסטרטגיה רחבה של רכבת ישראל ומשרד התחבורה לחיבור הנמלים, מפעלי התעשייה והמחצבות לרשת המסילות הארצית. לפי התכנית, יעודדו שינוע מטענים ברכבות על פני משאיות, מה שישפר את התנועה בכבישים, יפחית את העומס ויתרום לאיכות הסביבה. רכבת מטען אחת מחליפה כ-60 משאיות, כך שהמהלך צפוי להשפיע באופן משמעותי על הורדת הזיהום ושיפור בטיחות הנסיעה לכל משתמשי הדרך.
בעתיד הקרוב צפויים להיפתח שני מסופים רכבתיים נוספים: במפעל 'חיפה נגב טכנולוגיות' שבמישור רותם, וכן בנמלי המפרץ ומספנות ישראל שבמפרץ חיפה. אלו יתווספו למערך המסילות ויאפשרו חיבור טוב יותר של הנמלים לרשת הרכבות, כחלק מהשדרוג התשתיתי של המדינה.
לדברי יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "החיבור המסילתי לנמל הדרום מהווה את הסנונית הראשה בתכנית רחבת היקף להגדלת וייעול מערך שינוע הסחורות ברכבת במדינת ישראל. רכבת ישראל שמה לעצמה למטרה לשפר את מרקם החיים במדינה, הן בהיבט השירות לנוסע באמצעות השקעה נרחבת במיזמי פיתוח של מסילות חדשות, והן בהיבט של שדרוג תנועת רכבות המטען שהשפעתו תורגש לאורך זמן בכל תחומי החיים".
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, הוסיף: "אנחנו בעיצומה של מהפכת תובלה שתשלב את נמלי הים עם רשת המסילות המתרחבת. בתחילת השנה הבאה צפויים להיפתח שני נמלי ים חדשים, אשר יחוברו גם הם לרשת המסילות. בכך נרשת את כל נמלי הים התיכון שישולבו ברשת המסילות המתרחבת, לצד המשך פיתוח והקמה של מסופי מטענים חדשים ושלוחות פרטיות. כל זאת למען עתיד תחבורתי וכלכלי טוב יותר, שיחזק את החוסן הלאומי והכלכלי, ויאפשר הורדת אלפי משאיות מהכבישים, הפחתת הגודש בכבישים, ושיפור בטיחות הנסיעה של כל משתמשי הדרך".
כך, רכבת ישראל ממשיכה בפעילותה להרחבת מערכת התחבורה הארצית ושיפור חוויית המשתמשים, הן במערך הנוסעים והן במערך המטענים, תוך דגש על השפעה חיובית על כלכלת ישראל ואיכות הסביבה.
מבצע חופשות חלומיות החל מ-99 ₪ – אל תחכו. הדילים שנעלמים בשנייה