המערכת הבינלאומית שתושק לראשונה בישראל בנמל החדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

מהפכה בנמל: ABB תטמיע בנמל הדרום החדש מערכת שתפחית זיהום באופן משמעותי. המערכת החדשה עתידה לסייע בהפחתת זיהום האוויר ולחסוך משאבים בזמן עגינה של אוניות

באנר אסותא אשדוד

ענקית הטכנולוגיה השוויצרית ABB, פיתחה את Shore-to-ship – מערכת שמיועדת להפחית זיהום אוויר וחסכון במשאבים בזמן העגינה.

הפיתוח שעתיד להטמע בנמל החדש באשדוד (בנייתו צפויה להסתיים במהלך שנת 2021), יספק חשמל מהיבשה ישירות לאוניות העוגנות בנמל, כך שלא תצטרכנה להפעיל מנועים כדי לקבל חשמל. את המערכת תתקיןABB ישראל, יחידה של ענקית החשמול השוויצרית שפועלת בישראל מלפני קום המדינה.

פתרון Shore-to-ship של ABB יודע להתאים ולנהל את אספקת החשמל מהרשת ביבשה לאונייה, לייצר יציבות בחשמל המולך ומאפשר שליטה והגנה בצורה אוטומטית באמצעות כלים המוטמעים במערכת.

המענה לאתגרי התחזוקה והבטיחות ניתן באמצעות תכונה אחת – פשטות. בקצה, בנמל או באונייה, המפעילים רק יצטרכו לחבר את התקע המובל מן היבשה בתצורת Plug & Play.

מדובר במהפכה של ממש, שכן כיום בכדי לקבל אספקה שותפת של חשמל, אוניות עוגנות נזקקות להפעיל מנועים בחוף- דבר שגורם לזיהום סביבתי אדיר.

על מנת להבין את גודל הנזק שבהנעה עצמית, לצורך הדוגמה, בברצלונה, אחת הערים המתוירות בעולם, נפלטו ב-2017 כ-32 טון תחמוצת גופרית על ידי אוניות. באותה שנה נפלטו בפלמה-דה-מיורקה כ-28 טון ובוונציה נרשמו 17.5 טון.

בדו"ח שיצא לפני כחודשיים נמצא שאוניות פולטות עד פי 2000 (!) יותר תחמוצת גופרית בערי נמל מרכזיות, ממליוני הרכבים בערים עצמן. מגמות דומות ניתן למצוא במדינות נוספות באירופה כמו: דנמק, נורבגיה, יוון, קרואטיה ומלטה.

"אחת מהבעיות מהן סובלות ערי נמל היא זיהום אוויר כתוצאה מפליטות של אוניות הממתינות לעגינה, אומר רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל. "כאשר אונייה עוגנת המנוע עדיין פועל על מנת לספק חשמל, ולכן בספינות משא דרוש חשמל רב לרוב לצרכי קירור וחימום המכולות.

בד בבד, אספקת החשמל לספינות נוסעים שעוגנות בנמלים מסופק בעזרת הפעלה של המנוע, וכתוצאה מכך נוצר זיהום אויר וים שמשפיעים על סביבת החוף והאזורים המיושבים בקרבתו".

האתגר ההנדסי בבניית מערכת חשמל Shore-to-ship הוא בשינוי והתאמה של המתח המגיע מהרשת בישיבה, לזה שיכול להספיק ולהתאים לכל אונייה.

מדובר באתגר הנדסי-חשמלי מורכב מאוד שדורש פתרונות חדשניים. אתגר נוסף נוגע לתפעול כך שלא תיווצר תחזוקה נוספת לנמלים ועל מנת שהשימוש במערכת יהיה בטיחותי.

היתרונות הסביבתיים והבריאותיים שנובעים מהשימוש במערכת רצויים בכל נמל גדול. עם זאת, חשוב לציין שבשלב זה המערכת מיועדת לנמלים חכמים בלבד, כלומר נמלים המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת כמו מנופים חכמים, אוטומציה של תהליכים וקשר בין המכונות השונות בנמל, הטמעה של רובוטים וכדומה.

חברת ABB הינה קונצרן בינלאומי -שוויצרי בן יותר מ 130- שנה, הפועל בלמעלה מ- 100 מדינות, בעל שווי מחזור של 34 מיליארד דולר נכון ל- 2017.

ABB היא חלוצה טכנולוגית פורצת דרך, המסייעת ללקוחותיה לכתוב את העתיד, בתחום החשמל, התעשייה, התחבורה והתשתיות. את פעילותה בישראל החלה ABB עם הקמת התחנה הקיטורית הראשונה בשנת 1936.

החברה בישראל נוסדה בשנת 1947 והייתה לאחת מהנציגויות הבינלאומיות הראשונות שפעלו בארץ ישראל. בישראל החברה מונה כ- 70 עובדים הכוללים, מהנדסים, הנדסאים, אנשי מכירות, שיווק ושירות.

פרוייקטי דגל: מערכות הולכת החשמל הארציות, מערכות החשמל וההנעה של המוביל הארצי, מערכות רובוטיקה לתעשיות השונות בישראל, חשמול רכבת ישראל, תחנה סולריות ותרמו סולארית , מערכת ההנעה לכל מפעלי התעשייה הגדולים בישראל ובכל מתקני ההתפלה, מכשור שדה ואנליטי בתחנות הכוח ועוד.

 

רונן אהרון – מנכ"ל ABB ישראל
צילום: אלכס פרלמן

כתבות נוספות

דילוג לתוכן