הטלת צו איסור פרסום בהליך הפלילי

האם ניתן לאסור פרסום שמו של חשוד במסגרת הליך פלילי? אין מצב מביך יותר מאשר פרסום שמו או תמונתו של חשוד בפלילים בכלי התקשורת. פרסום כזה מוביל לפגיעה אנושה בשמו הטוב ובעידן האינטרנט, קשה עד בלתי אפשרי להסיר פרסום כזה.

באנר דק אסותא
עורך דין פלילי

איסור פרסום שמו של חשוד בשלב החקירה

בתחילת חקירה או מיד עם סיומה יכול הקצין הממונה להחליט אם לעצור את החשוד או לשחרר אותו לביתו בתנאים מגבילים, או ללא תנאים כלל.

אם מוחלט לעצור את החשוד, על המשטרה להביא אותו בפני בית משפט שידון בבקשה לעצור אותו למספר ימים לצורכי חקירה.

הליך זה מכונה מעצר ימים ובו נדרך עורך דין פלילי מטעם החשוד לייצג אותו בבית המשפט בהליך המעצר, לחקור את הטוען המשטרתי ולנסות לשחרר את הלקוח למעצר בית.

נתקלנו במקרים רבים של כלי התקשורת המצלמים חשודים על ספסל העצורים באולמות המעצר, תמונות עצובות אלו מסתובבות ברשתות החברתיות, העצורים סופגים ביקורת רבה ושיימינג קשה.

לצערנו, תמונות אלו מעוררות עניין רב – אך כשהתיק נסגר נגד אותו עצור, אף אחד לא טורח לפרסם ולעשות באזז בעניין זה, כך שהנזק העצום למוניטין של החשוד, בלתי אפשרי לתקן.

לפי החוקר, אסור לפרסם את שמו של חשוד בפלילים או כל פרט מזהה שלו, כל עוד לא חלפו 48 שעות משעת המעצר או עד שראה שופט שדן בעניינו, לפי המוקדם מבניהם.

עילות נוספות לאיסור פרסום

גם אם חלפו 48 שעות, עדיין ניתן לבקש איסור פרסום שמו של חשוד בפלילים.

בין יתר הסיבות שמצדיקות בקשה כזו:

  1. חשש מפגיעה לא מידתית בשמו הטוב שתגרום לו נזק חמור.
  2. פגיעה לא מידתית במשפחתו של החשוד.
  3. אם הפרסום יוביל לפגיעה בקטינים המעורבים בתיק.

במקרים רבים טוען עורך דין פלילי שמייצג את החשוד שפרסום שמו של חשוד יכול להוביל לפגיעה במשפחתו, אך בתי המשפט לא נוטים לקבל טענה זו שהרי כל חשוד וכל עצור ששמו מפורסם משפחתו נבוכה ומושפלת כשתמונתו מפורסמת.

ניתן בשלב זה להצטייד בחוות דעת או מסמכים שמצביעים על נזק חמור ולא מידתי שייגרם לחשוד אם יפורסם שמו, וחשוב להצביע על ההבדל בין הנזק שיגרם לחשוד הספציפי הזה למול חשודים אחרים שנחשדים באותן עבירות.

דינו של מפר צו איסור פרסום

פעם רבות אנו רואים שצווי איסור פרסום שניתנו בבית המשפט, רלוונטיים בעיקר לכלי התקשורת הגדולים כגון חדשות 13 וחדשות 12, וכן לאתרי החדשות הגדולים דוגמת Ynet.

אך מה קורה עם רשת האינטרנט והרשתות החברתיות?

בעידן הדיגיטלי, קשה עד בלתי אפשרי לאכוף צווי איסור פרסום ברשתות החברתיות. כל אדם יכול לפרסם מידע, שם, תמונה או טענה והפרסום יכול להוות ויראלי ולעבור כאץ בשדה קוצים בין עשרות אלפי גולשים.

עורך דין פלילי מספר לנו שהפרת צו איסור פרסום דינה חצי שנת מאסר או שנת מאסר אם הפרסום נוגע לעניינו של קטין. מדובר בעבירה פלילית מסוג עוון, בענישה נמוכה יחסית שלא מרתיעה בלוגרים וגולשים למיניהם מלהפר צווי איסור פרסום ולפרסם פרטים מזהים של חשודים בפלילים.

ניתן לפנות לחברות המפעילות את הרשת החברתית כגון Facebook, Google ו-Instagram על מנת לבקש הסרת הפרסום, אולם ברוב המקרים זה מאוחר מדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן