קרדיט לתמונה: Depositphotos

כאשר מאבחנים נגעים וגידולים טרום סרטניים או סרטניים בצוואר הרחם, אחד המענים שמאפשרים בדרגות מסוימות של סרטן גם טיפול הוא קוניזציה. מדובר בהליך כירורגי המשמש לטיפול או לאבחון דיספלזיה צווארית.  במסגרת ההליך הכירורגי מתבצעת ביופסיה המבוססת על הסרת האזור בצוואר הרחם שמכיל את אותם תאים חשודים. ברוב המקרים מתבצע ההליך בהרדמה מלאה ולעיתים גם חלקית, ולכן הוא לא אמור לכאוב אלא מעט, ולעיתים לגרום לאי נוחות קלה. תופעות הלוואי כוללות בדרך כלל דימום מהנרתיק והתכווצויות באזור הרחם.

אסותא קמפיין קל יותר

קצת אנטומיה

צוואר הרחם הוא חלל המחבר בין הרחם לנרתיק, לאורכו עוברת התעלה האנדוצורבילית שמחברת את חלל רירית הרחם עם הנרתיק. אזור זה הוא הרגיש ביותר בכל הקשור לצמיחת וירוסים כדוגמת וירוס הפפילומה האנושי, שעלול להוביל לנגעים חשודים או תאים סרטניים.

לאיזו מטרה מבוצע ההליך?

קוניזציה יכולה לשמש כאמור לאבחון או טיפול, בהתאם לגורם הסיכון, ובאחד או יותר מהמקרים הבאים:

  • במידה ואותרו נגעים או תאים החשודים כטרום סרטניים או סרטניים.
  • במקרים בהם אובחן סרטן צוואר הרחם, הדורש את הסרת התאים הנגועים.
  • כאשר שיטות אחרות כדוגמת קולפוסקופיה אינן מסייעות במציאת הגורם לשינויים החריגים בתאים.

אופן ביצוע הקוניזציה

ההליך הכירורגי המכונה גם ביופסיית סכין קרה או קונוס (בגלל האופן בו חותכים את הרקמה – בצורת חרוט) מתבצעת באמצעות אזמל, בחדר הניתוח ובדרך כלל בהרדמה כללית. ההליך הרפואי עצמו אורך כ-15 דקות, זאת בנוסף לשלב ההכנה וההתאוששות שיחד אורכים מספר שעות. הבדיקה או הטיפול עצמם מתחילים עם הכנסת ספקולום – מכשיר האפשר שמירה על שפתי הנרתיק פתוחות. בשלב הבא, יוחדר קולפוסקופ – מכשיר המאפשר תמונה מיטבית ומוגדלת פי כמה של צוואר הרחם וזיהוי התאים שאינם תקינים. בסיום, נעצור את הדימום על ידי תפירה וצריבה. בשלב זה נוודא שכל הרקמה שאינה תקינה הוסרה, וכי נשארו רק תאים בריאים וטובים.

לאחר שתתאוששי ונראה שמצבך טוב, תוכלי לחזור לביתך. במידה ועברת הרדמה מלאה, הכרחי שיהיה לצידך מלווה.

האם ישנן תופעות לוואי, ומה הן כוללות?

בדומה לכל הליך פולשני, גם במקרה הזה ייתכנו תופעות לוואי מסוימות המשתנות בין מטופלת אחת לאחרת. תופעות לוואי אלו יכולות לכלול התכווצויות, כאבים דמויי מחזור ודימום קל, שהנמשכים כמה ימים. כדי שתוכלי להתמודד עם הכאבים מומלץ להצטייד מבעוד מועד במשככי כאבים. במידה והכאבים מחמירים, הדימום נעשה כבד, או שאת חשה כל תופעה שגורמת לך לאי נוחות, חשוב שתפני אלינו ואף תגיעי למרפאה.

 

למידע נוסף, מוזמנת תמיד לפנות אלינו.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן

קרדיט לתמונה: Depositphotos

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן