מה זה גט? | כל הפרטים

גט הוא כתב גירושין יהודי. כפי שמסבירה התורה (דברים כ"ד, א), הגירושין היהודיים מתבצעים כאשר הבעל מצווה על כתיבת "גזרת גט" (הגט), וגזירה זו מונחת בידי האשה. הגט ממלא תפקיד קריטי במחזור החיים של זוג שנישואיהם הגיעו לסיומם.

אסותא קמפיין קל יותר

האם אני באמת צריך גט?

ההלכה היהודית מחייבת זוגות המתגרשים בהליכים אזרחיים גם לבצע גט לפירוק נישואיהם היהודיים. לפעמים, גט עשוי להידרש אפילו עבור זוגות שחיו יחד כשותפים בבית ללא נישואים פורמליים. עד להשלמת גט (למעט מותו של בן זוג לנישואין) הנישואין נשארים על כנם, וכל נישואין הבאים לשותף אחר נשללים, הן עבור הבעל והן עבור האישה. כאשר נישואין התפרקו ללא תקנה, זוהי חובה קדושה של גברים ונשים יהודים לפרק את נישואיהן באמצעות גט, גם אם חלפו שנים רבות מאז גירושיהן האזרחיים.

מה עליי לעשות כדי להשיג גט?

טוען רבני שלך יכול להיות נקודת קשר ראשונה כדי לעזור לך בתהליך של קבלת גט. בית הדין הרבני מאשר אנשי מקצוע כאלה.

מה כרוך בתהליך הגט?

הרב המקומי שלך או הטוען הרבני שלך ילוו אותך בתהליך. הטוען הרבני יפעל על מנת להפוך את תהליך קבלת הגט לפשוט ככל האפשר, תוך הגדרת תוכנית המתאימה ביותר למצבך האישי ולדרישות החלות של המשפט העברי. כמרכיב המרכזי בתהליך זה, גט בכתב יד (כתב גירושין) יוכן ומותאם אישית לשני הצדדים. מסמך זה נמסר לאישה, ויונפק לכל צד מתגרש מסמך המאשר כי הגט בוצע ונמסר כהלכה.

כמה זה עולה?

התעריפים נקבעים על ידי כל טוען רבני או עו"ד באופן עצמאי.

כמה זמן זה לוקח?

משך התהליך הנדרש לקבלת גט תלוי בנסיבות אינדיבידואליות ובדרך הפעולה שזוהתה יחד עם הטוען הרבני שלך. בין מספר שבועות למספר חודשים, בהתאם לעומס העבודה של בית הדין הרבני והטוען הרבני ומידת זמינות הצדדים. התהליך יכול להתעכב כאשר קשה לאתר את אחד הצדדים, או כאשר אחד הצדדים אינו מוכן להשתתף בתהליך.

האם אני צריך להיות באותו חדר כמו אשתי/בעלי?

אם זוגות מתגרשים מעדיפים, הם עשויים לבחור למלא את תפקידיהם בהליך הגירושין באופן נפרד לחלוטין, כאשר הגבר חותם על האישור המקורי והאישה לבדה תופיע במסירת הגט. הטוען הרבני ישמש כמתווך והצדדים אינם צריכים לתקשר ישירות זה עם זה.

בעלי לא רוצה לתת גט. מה אני עושה?

רוב הזמן, בעלים משתתפים מרצונם בכתיבת "גט ללא תקלות". כשלא יעשו זאת, ייצור הטוען הרבני יחד עם הרב המקומי קשר אישי וישקיעו כל מאמץ כדי להבטיח את שיתוף הפעולה שלו. הרבנים והטוענים הרבניים כאחד עשויים להזכיר לו כי הגט, בנוסף למילוי חובה דתית ומוסרית קריטית, הוא צעד חשוב להחזרת תחושת הביטחון והעצמאות.

אשתי לא רוצה לקבל גט, מה אני עושה?

רוב הזמן, נשים משתתפות מרצון בקבלת גט ללא תקלות. עם זאת, הן עשויות גם לסרב להשתתף בתהליך הגט. אם מסיבה כלשהי האישה אינה מוכנה לקבל את הגט, בית דין (בית הדין הרבני) יכול בנסיבות רבות לקבלו בשמה.

צילום: freepik

מה אם אנחנו עדיין לא גרושים אזרחית?

ככלל הטוען הרבני ימתין עד שיסתיים ההליך האזרחי כדי לכתוב את הגט. עם זאת, הליך גט עשוי להיפתח ברגע שבני זוג יקבעו שהם מתכוונים להתגרש, הפסיקו קשר זוגי ואינם חולקים עוד בית מגורים. אולי כדאי לזרז את הגט אם צפוי הליך גירושין אזרחי שנוי במחלוקת. במקרים כאלה, עו"ד יהיה נושא תפקיד ולא הטוען הרבני.

מה אם אנחנו לא בטוחים?

יש ליזום את הגט רק כאשר בני זוג קבעו בתוקף כי נישואיהם יתפרקו.

אפשרויות אחרות כמוצא אחרון

ההעדפה היא שגט יונפק כאשר נישואים כלשהם מפורקים. עם זאת, כאשר התהליך הרגיל לא יעבוד, בית הדין הרבני יכול לסייע למחלוקות באמצעים אחרים. לעיתים, בית הדין יגיע למסקנה כי הנישואין נערכו בתואנות מוטעות, המבטלות את האיחוד. במקרים אחרים, בית הדין יפעיל את הסמכות הרבנית ההיסטורית לפירוק נישואין. פירוק נישואין נקרא הפקעת קידושין. תהליך זה מסיים את הנישואין, ומאפשר לצדדים להינשא בשנית, אך הוא אינו משפיע בשום אופן על מעמדם של הילדים מאותם נישואים. ההפקעה מאושרת על ידי בית הדין הרבני רק במקרים של סרבנות קיצונית ומתמשכת, ניסיון סחיטה ונסיבות חריגות אחרות. הטוען הרבני בדרך כלל מסדר מוסמך באופן ייחודי כמתווך בין הצדדים ובין בית הדין הרבני להקל על תהליך זה היכן שנדרש.

מה קורה אם אני מאבד את הפטור שלי?

הפטור הוא ההוכחה הדוקומנטרית שלך לכך שהגט נכתב ונמסר. אם איבדת את הפטור שלך, עליך לפנות לטוען הרבני שלקח אחריות על התהליך. הטוען הרבני אמור להיות מסוגל לספק לך פטור חלופי. בית הדין הרבני מחזיק גם מאגר מידע של גיטין, המספק הוכחה נוספת לגירושיך היהודיים. אם תאבד את פרטי ההתקשרות של הטוען שלך, בית הדין הרבני  אמור להיות מסוגל לקשר אותך איתו או איתה.

מי יכול לענות על שאלות אחרות שיש לי?

הרב המקומי שלך או עורך דין לענייני משפחה וגירושין תמיד יהווה נקודת קשר טובה ראשונה לשאלות הקשורות להליך הגירושין. גם טוען רבני יכול לעזור, ו(תחת הפרמטרים שנקבעו על ידי בית הדין הרבני) יבצע את כל ההחלטות הסופיות לגבי הגט. למרות שלעתים קרובות הרגשות יתגברו במהלך תהליך זה, רבנים אלו נמצאים שם כדי לעזור לך לעבור אותו באופן שיעמוד בדרישות ההלכה היהודית תוך גילוי דאגה ורגישות למעגלים האישיים שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן