עמותת אור ירוק: מעל 16 אלף בני אדם מקבלים בכל שנה דמי פגיעה מהביטוח הלאומי בעקבות תאונות דרכים בעבודה

עמותת אור ירוק הדריכה בשנה האחרונה נהגים במגוון ארגונים בדרום הארץ.

באנר דק אסותא

תאונות העבודה גובות את חייהם של פועלים רבים אך במקביל תאונות הדרכים שנגרמות בעבודה (בדרך לעבודה, במהלך העבודה ומהעבודה), גובות מחיר יקר מהמשק הישראלי, וזאת נוסף על הצער שבאובדן חיי אדם.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי 16,609 בני אדם מקבלים בכל שנה בממוצע דמי פגיעה מהביטוח הלאומי בגין תאונות דרכים בעבודה ותאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה.

ניתוח הנתונים חושף כי בכל שנה 4,430 בני אדם בממוצע מקבלים דמי פגיעה מהביטוח הלאומי לאחר תאונות דרכים בעבודה המהווים כ-27% מסך המקבלים דמי פגיעה מהביטוח הלאומי. 12,180 בני אדם בממוצע מקבלים דמי פגיעה מהביטוח הלאומי לאחר שנפגעו בתאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה המהווים 73% מדמי הפגיעה המשולמים על ידי הביטוח הלאומי.

להלן סיכום תאונות ותשלומי ביטוח לאומי לפי שנה, תאונות דרכים בעבודה ותאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה: בשנת 2014 אירעו 4,577 תאונות דרכים בעבודה ו-11,473 תאונות דרכים בדרך לעבודה או בחזור ממנה, בסך הכל אירעו 16,050 תאונות דרכים שבגינן שילם ביטוח לאומי דמי פגיעה למעורבים.
בשנת 2015 אירעו 4,740 תאונות בעבודה ו-12,806 בדרך או בחזור ממנה, בסך הכל: 17,546.
בשנת 2016 אירעו 4,351 תאונות בעבודה ו-12,471 בדרך אליה או ממנה בסך הכל: 16,822.
בשנת 2017 אירעו 4,051 תאונות בעבודה ו-11,967 בדרך או בחזור ממנה סך הכל: 16,018.
בסך הכל אירעו 17,719 במהלך העבודה ו-48,717 בדרך או בחזור ממנה בסך הכל: 66,436.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק דיבר על המשמעות של נתונים אלו: "תאונות הדרכים הן רעה חולה של החברה הישראלית ושל המשק הישראלי. בכל שנה מאות בני אדם נהרגים בכבישים, ונוסף לצער הגדול של המשפחות השכולות גם הכלכלה שלנו משלמת מחיר כבד בעלות של מאות מיליוני שקלים שניתן היה לחסוך ולהעביר לטובת שיפור התחבורה הציבורית, תוספת של ניידות ושוטרים או לטובת האוכלוסיות החלשות בחברה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך להגביר את ההסברה בקרב חברות וארגונים באשר לחשיבות של העלאת המודעות לבטיחות בדרכים בקרב העובדים. ההשקעה בצמצום תאונות הדרכים היא השקעה כדאית למדינה כי היא תחסוך סבל וצער ממשפחות רבות וגם תחסוך למדינה כסף רב".
ארגונים רבים החליטו להעמיד את נושא הבטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות ובחרו להגביר את המודעות ואת הידע של העובדים שלהם בנושא ועל ידי כך להגביר את בטיחותם של העובדים וגם לחסוך כסף רב לארגון. שנת 2020 העמידה בפני הארגונים אתגר חדש כאשר נמנעה מהם האפשרות להעביר הרצאות פרונטליות ולעמוד בתקנת הבטיחות המחייבת להדריך את העובדים. לאור המצב ארגונים רבים הסתייעו בלומדה החדשה של אור ירוק המספקת מענה הולם והדרכה מקיפה בנושא.
במהלך שנת 2020 העבירו מומחים מטעם עמותת אור ירוק הרצאות בארגונים רבים בכל רחבי הארץ, הן באופן פרונטלי והן באמצעות ה-ZOOM:
• באזור הדרום הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: GVK באשדוד, אקרשטיין בירוחם ובאשדוד, כבאות והצלה בכל אזור הדרום, רדימיקס בבאר שבע.
• באזור הצפון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: GE בטירת כרמל, דור כימיקלים בחיפה, חברת החשמל בחיפה, GVK בחיפה, מרים שוהם – ברמות ברמת הגולן, כבאות והצלה בכל אזור הצפון, רדימיקס בחיפה ובזכרון יעקב, מסיעי תפן, הסעות חוף הכרמל.
• באזור המרכז הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: מדנס בתל אביב, חברת החשמל בתל אביב ובבני ברק, אוריון בשוהם, הכשרה חברה לביטוח בפתח תקווה, טבע בשוהם, עמוס גזית בתל אביב, ספיאנס בחולון, אמישרגז בתל אביב, כפר דניאל, כבאות והצלה בכל אזור המרכז, רדימיקס ב- מודיעין, בתל אביב, בחולון, ברחובות ובראשון לציון, עותמאן חסן בתל אביב, מטב בתל אביב.
• באזור ירושלים הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: כבאות והצלה בירושלים והסביבה.
• באזור השרון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: אלביט תע"ש ברמת השרון, וורוניס בהרצליה, חברת החשמל בחדרה, אקרשטיין בהרצליה, כבאות והצלה בכל אזור השרון, רדימיקס בנתניה ובחדרה, מסיעי כפר שמריהו.
אור ירוק לבטיחות בעבודה:
כדי לנסות ולצמצם את ההיפגעות הגבוהה בתאונות דרכים והעלויות הגבוהות הנלוות להן, עמותת "אור ירוק" מקיימת תכנית ייחודית המופעלת בפריסה ארצית, כאשר מטרתה להעלות את המודעות לבטיחות בדרכים, לנהיגה נכונה ולצמצום התאונות בקרב ארגונים וחברות. התכנית עוסקת בנושאים שאיתם נהגים נתקלים בכל יום – הסחות דעת בנהיגה, עייפות בנהיגה, שכרות, נהיגה במהירות מופרזת ועוד.
בעמותה מבקשים להפוך את סביבת העבודה ואת הארגון למקום המקדם את נושא הבטיחות בדרכים בכדי לשמור על חיי העובדים ובני משפחותיהם ובכך לחסוך בחיי אדם ובכסף רב לארגון ולמשק הישראלי. מאות ארגונים ומקומות עבודה ואלפי עובדים נעזרים בתכנית הייחודית במטרה לשמור על חיי העובדים ולחסוך לחברה כסף רב.
יותר מודעות פחות כסף מבוזבז:
נייר עמדה שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף כי עד 40% ממקרי המוות במהלך העבודה קשורים לתאונות דרכים. נייר העמדה של המועצה מעודד ארגונים וחברות להגביר את המודעות לבטיחות בדרכים בעבודה בקרב העובדים באמצעות אימוץ ניהול הבטיחות בציי הרכב ומציג לראיה ארגונים שהצליחו לצמצם משמעותית את תאונות הדרכים וכפועל יוצא גם את העלות הכלכלית לארגון. "יוניליבר" פולין הצליחה לצמצם את העלות הכלכלית של היעדרות מהעבודה עקב תאונות דרכים מ-19 מיליון אירו בשנת 2011 לשמונה מיליון בשנת 2013.
חברת איירון מאונטן (IRON MOUNTAIN), רשמה ירידה של 60% בעלות נזק עצמי וצד ג' כאשר החברה רשמה ירידה של 74% במספר אירועי הבטיחות. החברה הצליחה לחסוך עלויות רבות בביטוח ובכך גם להוזיל את הפרמיה.
חברה העוסקת בייצור, אספקה והפצה של חשמל באירלנד צמצמה את מספר תאונות הדרכים מ-291 ל-121 בין השנים 2003-2013. עלות תאונות הדרכים ירדה ממיליון ליש"ט ל-650 אלף ליש"ט וכך גם עלות הביטוח ירדה בשיעור של 75%.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן