בית המשפט המחוזי בפסיקה: מפעל המצבות שהוקם סמוך לבית העלמין אשדוד – יפונה תוך חמישה חודשים

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל הבוקר את תביעת המדינה והורה על פינוי מפעל מצבות הפועל כבר למעלה מ-14 שנים על מקרקעי ציבור סמוך לבית העלמין באשדוד, ותשלום דמי שימוש למדינה בסך של 170,000 ₪.

באנר דק אסותא

פרקליטות מחוז דרום שניצחה בהליך, פרסמה לפני זמן קצר הודעה ובה נכתב כי " החל משנת 2006, מחזיקה חברת גלעד מצבות בע"מ את המקרקעין סמוך לבית העלמין באשדוד שלא כדין, וללא תשלום דמי שימוש לרשות מקרקעי ישראל.
בשנת 2015, הגישה החברה תביעה לבית המשפט ועתרה להכרה בזכויותיה הקנייניות במקרקעין.

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רשות מקרקעי ישראל, הגישה תביעה נגדית, במסגרתה עתרה לסילוק ידה של חברת גלעד מצבות מהמקרקעין, ולתשלום דמי שימוש בגין השימוש שעשתה החברה במקרקעין שלא כדין, שכן החברה נטולת זכויות כלשהן במקרקעין.

השופט י' דנינו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את מלוא טענותיה של חברת גלעד מצבות, וניתן פסק דין לסילוק ידה מהמקרקעין, לאחר שבית המשפט בא לכלל מסקנה כי חברת גלעד מצבות נעדרת זכויות כלשהן במקרקעין.

בית המשפט דחה גם את טענות החברה ביחס להבטחה שלטונית ולזכויות מכוח רישיון או דיירות מוגנת, והוסיף כי על אף שהחברה והקודמים לה מחזיקים במקרקעין עשרות שנים, אין בכך כדי להקנות לה זכויות כלשהן במקרקעין.

עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי הוכח בבירור כי מדינת ישראל היא בעלת הזכויות במקרקעין, ועל כן קיימת לה זכות לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין.

זאת בהתבסס על תכנית איחוד וחלוקה והקצאת שטחים למדינה מכוחה, עוד בטרם הושלמה ההקצאה ברישום הזכות בפנקסי המקרקעין, ובהינתן שמדובר בזכותו של הזכאי לפי תכנית נגד מחזיק במקרקעין שאין לו זכות קניינית במקרקעין.

על פי פסק הדין, המדינה זכאית לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין, על אף שהקרקע הופקעה לטובת עיריית אשדוד, וזאת מכוח זכויותיה של המדינה בתכנית איחוד וחלוקה, גם אם טרם נרשמו זכויות אלו.

בית המשפט הטיל הוצאות לחובת חברת גלעד מצבות בגובה 50,000 ₪, בין השאר לאור העובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין מזה כ-14 שנים, ונהנית מהפעלת מפעל המצבות במקרקעין, מבלי שהיא משלמת דמי שימוש כלשהם לרשות מקרקעי ישראל במשך כל תקופת השימוש.

בית המשפט ציין בפסק הדין, כי בשים לב לעובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין במשך שנים רבות מאוד, עליה לפנות את המקרקעין לכל המאוחר עד ליום 30.6.21".

עוד נמסר מהפרקליטות כי ההליך נוהל ע"י עו"ד איתן כהן מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשיתוף עם עו"ד רפאל חרל"פ מהלשכה המשפטית ברשות מקרקעי ישראל מרחב ירושלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן