זמן קורונה: איך נעשה את חיי היום יום במטבח נעימים לשהייה

מתחילת 2019, אז החלה התפשטות מגפת הקורונה, הפך המטבח הביתי לחלק הכי מרכזי בבית. הסגרים והגבלות התנועה שלא מאפשרים ישיבה במסעדות, המעבר לעבודה מהבית והתפקוד החלקי של מסגרות החינוך הפכו את המטבח לחדר עבודה, חדר לימודים ומסעדה המייצרת שלוש ארוחות ביום.

באנר דק אסותא

הדומיננטיות של המטבח בחיינו בשנה האחרונה יצר צורך בארגונו מחדש , מיכל ברזילי , מנהלת מחקר ופיתוח של מטבחי זיו מעשירה אותנו בתובנות לגבי עיצוב מטבח נכון ונעים לשהייה ועבודה .

שטחי האחסון במטבח:
ארגון וסדר כבסיס אפקטיבי: מטבח אמור להיות, בראש ובראשונה, פונקציונאלי. מתאים לצרכים, עונה על הדרישות, מנגיש ומזמן כל מוצר, מצרך ואביזר בו בקלות ובפשטות, ויותר מכול- בנוחות.

על פי רוב תכנון מושכל והגיוני של המטבח מאפשר ניצול מרבי ומיטבי של החלל בכלל והשטח המיועד המוקצה לכל פריט ולכל נישה בו.

בחירת המוצרים והאביזרים, הציוד וכל העזרים השונים שנדרשים להכנת מזון ולאכילתו במטבח צריכה להיעשות תוך בחינה יסודית של מידת השימוש בהם, תדירותה ועוד.

למשל – מה התדירות בה אנו משתמשים במיקסר? טוסטר? מכונת הקפה? אם השיש יהיה מלא במכשירים, תיווצר תחושת עומס ובלאגן בחלל שגם כך אנחנו מבלים בו היום שעות רבות .

חשיבות ארגון נכון של שטחי אחסון, לרבות, כמובן, מתחמים כגון ארונות ומדפים סגורים, נובעת מחשיבות הסדר והארגון. ככל שהמטבח מתוכנן באופן המקל על העבודה בו כך ניתן למקסם את התועלת שבשטחי האחסון.

ברור, לדוגמה, שהמקום המיועד המוקצה לאחסון קופסאות שימורים לא יהיה בחזית המטבח כמו, לדוגמה, כלי הטיגון והאפייה, אשר השימוש בהם הוא יומיומי.

המטבח כאזור עבודה:
פונקציונאליות, מרווחים ונוחות מרבית: מאחר ובשנה האחרונה הפונקציות של המטבח גדלו , והמטבח משמש היום גם כחדר עבודה ולמידה הרבה משפחות ייחדו חלק מהמטבח כפינת עבודה. השטח הזה צריך נקודות חשמל נוספות , ולהיות נייטלרי .

אפשר להיעזר בדלפקים נשלפים , כך שבסיום בעבודה אפשר להכניסם בחזרה לשטח האי או לסגירת שולחן נפתח , ולהוסיף נקודות חשמל בשטח הישיבה . גם לגבי כיסאות עבודה , מחשבים וכלי כתיבה – לייעד מגירות במטבח לצורכי איכסון של העבודה , כך שבסוף היום ניתן יהיה להחזיר את המטבח כחלל נקי .

משולש העבודה במטבח: מקרר כיור וכיריים:
תכנון עבודה והמרחק בין מקרר – כיור – כיריים צריך להיות מתוכנן באופן שישמר מרחק לא גדול ולא רחוק בידי כך שמהלך העבודה יהיה נוח ונגיש.

משטח העבודה בין כיריים וכיור הוא המשטח העיקרי בעבודה במטבח לכן צריך לדאוג שלא יהיה קטן ומצומצם, בנוסף יש לחשוב גם על מדיח ותנור שכולם ביחד יתנו תנועת זרימה ועבודה נוחה במטבח, לדוגמה: ליד כיור חובה משטחי עבודה משני הצדדים כדי נוחות בשטיפת הכלים, ליד כיריים משטח עבודה ומגירות קרובות של סירים וכלי הגשה. סידור המטבח באופן הזה יאפשר התנהלות קלה במרחב שצומצם בעיקבות ריבוי השהיה במטבח.

בחירת תאורה טובה ונכונה לאיזור המטבח:
החל בארוחות חגיגיות, גם אם הם מצומצמות בימים אלה, ועד שיעורי בית וזמן יצירה, המטבח שהפך לחלל המרכזי של הבית ומוקד ההתרחשות זקוק לתאורה המתאימה. התאורה אינה רק פונקציונאלית אלא גם תורמת לתחושה ולאווירה.

עבור האי או השולחן כדאי לבחור במנורות מסוג אהילים. מנורות אלו מאירות כלפי מטה ולכן לא מסנוורות את היושבים. כמו כן עבור משטחי העבודה יש לבחור בתאורת ספוטים אשר תספק אור באופן ממוקד ונקודתי.

אם אתם מתלבטים לגבי סוג התאורה כדאי שתדעו שממש כמו בשאר הבית, גם במטבח מומלץ לבחור בתאורה צהובה ולא לבנה. תאורה צהובה מקרינה אור יותר חם וטבעי ובכוחה להשפיע מאוד על האווירה בחלל.

לעומת זאת תאורה לבנה יוצרת אווירה יותר קרה ותעשייתית, ועשויה לגרום לתחושה מעט לא נינוחה. לגבי גופי התאורה המתאימים למטבח: כדאי לבחור בלדים, נאון ו- PL, שכן הם אינם מחממים והרבה יותר חסכוניים בחשמל.

צילום: אודי גורן

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן