נשלמות ההכנות לקראת פתיחת הנמלים החדשים

נמל אשדוד,שובר גלים
חברת נמלי ישראל השלימה בימים האחרונים את בניית שובר הגלים בנמל הדרום.

סיום העבודות לבניית שובר הגלים בנמל אשדוד מסמן את הישורת האחרונה לקראת פתיחתו של נמל הדרום במהלך שנת 2021. העבודות הימיות יסתיימו בתוך 6.5 שנים – שנה מוקדם מהמתוכנן עם חיסכון משמעותי.

באנר דק אסותא

חברת נמלי ישראל השלימה את בניית שובר הגלים שיגן על נמל אשדוד ועל נמל הדרום החדש שצפוי להיפתח בהמשך השנה. זהו למעשה השלב האחרון בעבודות הימיות לקראת פתיחת הנמל החדש, והוא הושלם תוך הקדמה משמעותית של לוחות הזמנים.

מטרתו של שובר הגלים היא להגן על מרחב הנמל והאניות העוגנות בו מפני עוצמתם של גלי הים, ולשם כך עליו להיבנות בגודל ובזווית הנכונה שיצמצמו את עוצמת הפגיעה וההחזרה של הגלים. מדובר במלאכת תכנון מורכבת הכרוכה באתגרים הנדסיים של בינוי בעומק הים. שובר הגלים החדש של נמל אשדוד של נמלי אשדוד והדרום כלל תוספת לאורך של 600 מטר.

גובה השובר הוא כ- 35 מטרים מקרקעית הים, מהם כ-25 מטר מתחת לפני המים. זאת, בנוסף לשובר גלים משני שהוקם באורך של כקילומטר וחצי כדי להגן על הנמל החדש מפני סערה מצפון ולאפשר את קידומן של עבודות הכשרת שטח הנמל עוד בטרם השובר היה מוכן.

בתחילת העבודות התברר שסוג הקרקע בקרקעית הים מחייב חיזוק לצורך בניית השובר. בהתייעצות עם מומחים בינלאומיים, נמצא לכך פתרון הנדסי באמצעות החדרת עמודות חצץ לקרקעית הים. הקבלן הימי, חברת PMEC, בנתה "סופר פלטפורמה" שהינה אסדה ייעודית בשטח של 4 דונם, שיוצרה בסין במיוחד עבור הפרויקט, והחדירה אלפי עמודות חצץ לעומק

של 10 מטר מתחת לקרקעית הים בתוואי שובר הגלים לייצוב הקרקע. בדרך זו הצליחה חנ"י לקצר את לוחות הזמנים ולחסוך מתקציב הפרויקט.

העבודות בעומק הים מחייבות תכנון קפדני הלוקח בחשבון את תנאי מזג האוויר ואת גובה הגלים באזור הנמל לאורך השנה. כמובן נדרשת גם מיומנות גבוהה של הפועלים וציוד ימי ייחודי. מאחר שמרבית הבניה מתבצעת מתחת לפני הים, מתבצעים הבקרה והפיקוח באמצעות צוללנים, לרבות בדיקות באמצעות סירת מדידה עם מערכת סונר.

שובר הגלים נבנה באמצעות סוגים שונים של סלעים במשקלים של עד 6 טונות לכל סלע, הנערמים זה על גבי זה בשכבות. ערמת הסלעים משוריינת באמצעות קוביות בטון. לכל אורך השובר יצוק קיר כותרת מאסיבי מבטון כהגנה נוספת מפני עוצמת הגלים ותנאי הים הקשים בחורף.

בחברת נמלי ישראל מתגאים בכך שהמבצע ההנדסי המורכב הסתיים בהצלחה, תוך קיצור משמעותי של לוחות הזמנים: העבודות נמשכו שש וחצי שנים – שנה פחות מהמתוכנן.

מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן אומר כי: "סיום עבודות הבנייה של שובר הגלים בנמל הדרום באשדוד מסמל את ההגעה לישורת האחרונה לקראת פתיחת הנמל החדש. על אף האתגרים הרבים הכרוכים בעבודות הימיות, הצלחנו, הודות למקצועיות של צוות עובדי החברה, ובעזרת שיתופי פעולה עם גורמי מקצוע בינלאומיים, להציב סטנדרטים גבוהים במיוחד של עבודה, לעמוד ביעדים תוך הקדמת לוחות הזמנים וגם לחסוך בעלויות".

לדברי נעה אורן, סמנכ"לית מנהלת פיתוח הנמלים החדשים: "כמהנדסת, בניית שובר גלים הוא אתגר לא קטן, לא שכן בים פתוח ובקרקע לא יציבה. שמחה שהבאנו את פרויקט בניית השובר לסיומו תוך שיתוף פעולה עם הקבלן, חיסכון בעלויות ועמידה בלוח הזמנים".

נמל אשדוד,שובר גלים
צילום: אלבטרוס pmec

למעלה מ-240 בני אדם נפגעו בצמתים עירוניים באשדוד בשנת 2020

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן