מאמר דיעה: זו המשימה הראשונה של ישראל בתחום הדיור

מדינת ישראל נמצאת כעת בשלב ההתאוששות ממגיפת הקורונה. למעלה משנה המשק הישראלי היה בקיפאון גדול, למעלה ממיליון איש יצאו לחל"ת או פוטרו, חיינו תחת מגבלות וריחוק חברתי ובעיקר חווינו אי וודאות בשל הנגיף הסיני. משפחות רבות הידקו את החגורה, ויתרו על הוצאות מיותרות ואת הרכישה הגדולה בחייהם – רכישת דירה, הם החליטו להניח בצד עד יעבור זעם.

באנר דק אסותא

לצד הבראת השוק גם ענף הנדל"ן חזר ובגדול וההוכחה לכך היא הביקוש ההולך וגובר לדירה. אחרי הכל, הקורונה לא גרמה לירידת מחירים אלה להיפך. הסיבה לכך היא פשוטה ותלויה במשוואה שמורכבת משני משתנים: ביקוש והיצע.

את מחירי הדיור בשוק הנדל"ן הרותח ניתן יהיה לצנן כאשר המאזן יופר באמצעות בנייה של יחידות דיור רבות. מדינת ישראל חתמה על הסכמי גג עם ערים רבות בישראל במטרה לבנות בתחומן אלפי יחידות דיור, לעיתים עשרות אלפי יחידות דיור, על מנת לעמוד ביעדים הדמוגרפיים לעשורים הבאים תוך מתן גב כלכלי בנושא תכנון ובניית תשתיות עירוניות, אשר יותאמו לבניה המיועדת.

לצורך אישור יחידות הדיור עבדו הגורמים השונים המקדמים תכניות (רשויות, רמ"י, משרד השיכון וכו') לצד העבודה מול הוועדות המחוזיות גם מול הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

הותמ"ל עבדה תוך הצבת מדדים ויעדים ברורים ועם לוחות זמנים ברורים וקידמה את התוכניות בצורה מהירה ביחס לוועדות המחוזיות. העובדה שהייתה חלופה ראויה לוועדות המחוזיות גרמה גם להן להתייעל ולנסות לקדם תכניות בקצב מהיר יותר.

הותמ"ל קיימה שולחנות עגולים וישיבות תכנון עם כלל הגורמים הרלוונטיים תוך ניסיון לפתור חסמים ובעיות כאשר היא לא ראתה את עצמה רק כגורם מאשר בלתי תלוי. בעקבות הקידום המהיר של תכניות, בהשוואה למה שהיה לפניה, יש גם גופים שונים הטוענים כי הם נפגעו לכאורה היות  שלא שמעו אותם מספיק.

הותמ"ל היתה וועדה מרכזת על שולחנה גורמים בכירים מכל משרדי הממשלה דבר שאיפשר לצד קידום התוכנית ובמקביל אליה גם לפתור בעיות ולהסיר חסמים. לדוגמה, בתמ"ל 1062 אמורה להיבנות בסמיכות לפארק לכיש אשדוד שכונת מגורים.

מאחר וכבר במהלך התכנון עלה צורך בהסדרת נושאים שונים מול חברת נמל אשדוד, המדינה התחייבה להעמיד תקציב לטובת המשימה כבר במהלך התכנון. התוכנית כבר אושרה ועבודות אלו, בחלקן, נמצאות כבר היום במכרז לביצוע.

אלא שתוקפה של הועדה פג לפני שנה בדיוק, בחודש יוני 2020 ולמעשה האט את קצב התקדמות התכניות. זו הסיבה ששנת 2020 היא השנה בה היו הכי מעט התחלות בניה ברחבי המדינה מזה שנים.

מינהלות הסכמי הגג ברשויות המקומיות זקוקות לתכניות מאושרות עם יחידות דיור מוגדרות ברות מימוש. ככל שיש יותר יחידות דיור מאושרות, כך ניתן יהיה לממש ולקדם את הקמתן לטובת משפרי הדיור ומשפחות צעירות. ככל שנגדיל את ההיצע בשוק הדיור, הרי שיש גם סיכוי שנדביק את הביקוש ונצמצם, כאמור, את העלייה במחירי הדיור.

לפני מספר ימים כוננה ממשלה חדשה בישראל ויחד איתה גם חילופי גברי במשרד השיכון. אני מברך את שר השיכון הנכנס זאב אלקין ואת שרת הפנים איילת שקד וקורא להם לעשות את הנדרש על מנת לחדש במלא הכוח את עבודת הותמ"ל. הותמ"ל היא למעשה החמצן שצריכה המערכת הענפה ובזכותה ייסלל מסלול "ירוק" עבור תכניות הנדל"ן, יקודמו ויורחבו תכניות להתחדשות עירונית וזאת לצד פיתוח תשתיות ויפה שעה אחת קודם.

· הכותב הוא ראש מינהלת הסכם הגג באשדוד, מהנדס אייל דוידוביץ'

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן