תעלומת הכיסאות ביער – חסידי ברסלב במוזיאון ישראל בירושלים

תערוכת כיסאות מתבודדים תיקון ברסלבי ועיצוב עכשווי – בימים אלה במוזיאון ישראל

באנר דק אסותא

תעלומת הכיסאות ביער של חסידי ברסלב במוזיאון ישראל, ירושלים 

רבי נחמן מאומן ובידוד – לא מה שחשבתם : "כיסאות מתבודדים", תערוכה הצוללת אל עולמות הבידוד והתיקון של חסידי ברסלב ביערות ברחבי ישראל ומתחקה אחר תופעת הכיסאות המשמשים להתבודדות בכל מצב של כיף, הנאה וההפך.

בתערוכה תצלומי ענק של הכיסאות מהיערות, לצידם כיסאות של מעצבים עכשוויים, והיא מעוררת שאלות כגון: מיהו מעצב? מה עומד מאחורי החפץ המכונה כיסא? מה טיב היחסים בין פראי למבוית?

שילוב המוצגים שמגיעים מעולמות שונים בתכלית מזמין את המבקרים להתוודע לתופעת כיסאות המתבודדים, לגלות את הרבדים הסמויים שמאחורי כל חפץ, ולצלול לתוך רעיונות חוצי גבולות ותרבויות על טבע ותרבות, התבודדות ותיקון.

ר' נחמן מברסלב המליץ לתלמידיו ולחסידיו להתבודד – רצוי בטבע ועדיף בלילה, ״בעת שהעולם פנוי מטרדת העולם הזה״.

ר׳ נחמן לא ציין במפורש אם על המתבודד לשבת ביער או להלך בו, אבל בשנים האחרונות מתרחבת התופעה של שימוש בכיסאות למטרה זאת; כיסאות שבורים שתוקנו לצורכי התבודדות מוצבים בנקודות שנבחרו ברגישות ובקפידה והם מגדירים מקום, גבולות ושייכות.

תערוכת כיסאות מתבודדים תיקון ברסלבי ועיצוב עכשווי – בימים אלה במוזיאון ישראל, צילום באדיבות מוזיאון ישראל

ערן לדרמן, מעצב תעשייתי ומרצה בבצלאל אשר חקר את תופעת "הכיסאות המתבודדים" ושרון וייזר-פרגוסון, אוצרת באגף  לתרבות ואמנות יהודית, שאצרו את התערוכה יחד, מסבירים: "אם תרבות הצריכה והשפע מאדירה את החדש ומייתרת את התיקון הפיזי, הרי שהעולם הברסלבי מאמץ אותו. מעבר לכך, לפעולת התיקון יש בחסידות משמעות רוחנית עמוקה. התערוכה פותחת צוהר אל תפיסת העולם והרעיונות שמאחורי התופעה, ומצביעה על הקשר בין הכיסא לאדם ובין האדם לסביבתו".

לצד תצלומי ענק של הכיסאות מהיערות, מוצגים בתערוכה כיסאות של מעצבים עכשוויים, והיא מעוררת שאלות כגון: מיהו מעצב? מה עומד מאחורי החפץ המכונה כיסא? מה טיב היחסים בין פראי למבוית? ועוד.

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "שילוב המוצגים שמגיעים מעולמות שונים בתכלית מזמין את המבקרים להתוודע לתופעת כיסאות המתבודדים, לגלות את הרבדים הסמויים שמאחורי כל חפץ, ולצלול לתוך רעיונות חוצי גבולות ותרבויות על טבע ותרבות, התבודדות ותיקון".

תערוכת "כיסאות מתבודדים: תיקון ברסלבי ועיצוב עכשווי". אוצרים: שרון וייזר – פרגוסון וערן לדרמן. מעצבת: ליסה בלכמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן