אשדוד מנצחת את החורף: אפס הצפות, מודל לאומי להצלחה

אפס הצפות באשדוד, למרות החורף הסוער והמשקעים העצומים: אשדוד הפך למודל לאומי

החורף האחרון היה חורף קיצוני במיוחד, עם כמויות משקעים אדירות שירדו ברחבי הארץ. אשדוד, עיר החוף הגדולה, התמודדה עם אתגר לא פשוט: כיצד למנוע הצפות ולשמור על שגרת חיים תקינה תוך כדי מזג אוויר סוער.

באנר דק אסותא

על פי תחנת המדידה בנמל אשדוד הממוקמת בתוך הים (אינה בודקת גשם מעל היבשה ולכן נתוניה מתייחסים רק לכך), במהלך העונה ירדו כ-410 מ״מ גשם במהלך 50 ימים. אשדוד רשמה מספר אירועי גשם משמעותיים, ובהם 20 מ"מ בתחנת הנמל באמצע אוקטובר, 27 מ"מ ב-19.11 ומעל 50 מ"מ ב-23.12. חודשים ינואר פברואר היו עצימים וכללו רצף ימים גשומים של עשרות מילימטרים, כולל עליית מפלס נחל לגבהים מאיימים, כאשר בחודש הראשון של 2024 ירדו פי 2 משקעים מאשר הממוצע הרב שנתי.

התוצאות מדברות בעד עצמן: לאורך כל החורף לא נרשמה אף הצפה אחת בעיר. זהו הישג מרשים ביותר, שמעיד על ההיערכות המקצועית והיסודית של עיריית אשדוד.

ההצלחה בהתמודדות עם החורף נובעת ממודל ייחודי שפותח על ידי עיריית אשדוד לאורך השנים. המודל משלב מספר גורמים:

תוכניות עבודה מפורטות: תוכניות אלו מותאמות למזג אוויר קיצוני ומתעדכנות באופן שוטף בהתאם לתחזיות.

צוותים מקצועיים ומיומנים: צוותי העירייה עברו הכשרות מקצועיות רבות ומתורגלים להתמודדות עם אירועי חירום.

טכנולוגיה מתקדמת: עיריית אשדוד משתמשת במערכות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות ניטור בזמן אמת של מזג האוויר ותנאי הניקוז.

שיתוף פעולה בין כלל הגורמים: עיריית אשדוד משתפת פעולה עם גורמים רבים, ביניהם רשות המים, חברת החשמל ומשטרת ישראל.

המודל של אשדוד הפך למודל לאומי:

ההצלחה של עיריית אשדוד בהתמודדות עם החורף עוררה עניין רב ברחבי הארץ. גורמים מקצועיים רבים הגיעו לאשדוד ללמוד את המודל הייחודי שפותח בעיר.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי:

"כמות הממטרים העצומה פגשה אותנו מוכנים בכל החזיתות, וההיצמדות לתוכניות העבודה שלנו הובילה לכך שהעיר התנהלה באופן שגרתי גם בימים הגשומים ביותר. יש לנו צוותי עבודה מעולה, ידע שנרכש עם השנים ושילוב טכנולוגיה מתקדמת ביותר שהפכו את החורף הקיצוני הזה להרבה יותר נוח לתושבים".

וסיכם: "המודל שבנינו עם השנים ושאותו אנחנו משפרים כל הזמן, נועד בדיוק למצבי הקיצון הללו שבהם יש כמויות עצומות של גשם בתוך ימים ספורים, מצב מורכב ומאתגר בעיר כמו אשדוד שיש בה רצועת ים ארוכה, דיונה ואת נחל לכיש. הצלחנו לעמוד במשימות שלנו כי כל אחד ידע את תפקידו וכיצד לבצע אותו על הצד הטוב ביותר, כדי שכולנו נוכל להמשיך בהתנהלות שגרתית גם בימים גשומים במיוחד."

האתגרים:

חשוב לציין שאשדוד היא עיר גדולה עם אתגרים סביבתיים רבים, ביניהם רצועת חוף ארוכה, נחל ודיונה. בנוסף, בעיר ישנם 622 רחובות, 11,080 קולטנים, 40 אלף עצים ו-8 נקזים – 150 ק"מ תשתית הולכה תת קרקעית.

מאפיינים נוספים של החורף הנוכחי היו הטמפרטורות הנמוכות ומשבי רוח חזקים. יחד עם הממטרים הרבים, נוצר חשש לעליית מפלס נחל לכיש אך הדבר נמנע הודות לפעולות שנקטו בעירייה על פי המודל העירוני שנבנה לאורך השנים וכלל התמודדות עם מזג אוויר קיצור בתקופות קצובות ומלאות במשקעים. "הצלחנו לעמוד בכל המשימות בהצלחה כי לאור עבודתם המאומצת של אנשי המוקד, האחזקה, התפעול וצוותי החירום", מסביר מנהל אגף התפעול, שלמה רוטנברג. "הסתייענו בנוסף גם במערכת טכנולוגית מתקדמת של חברת Tomorrow.io, וכך יכולנו לנטר בזמן אמת ולתת מענה לכל תרחיש ואף למזער בעיות שעלו".

קרדיט: דוברות עיריית אשדוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן