הקטל בדרכים חוזר לממדים מדאיגים: עלייה של 21.6% במספר ההרוגים לעומת השנה שעברה, עלייה חדה בקרב ערבים, נהגות ונהגי אופנועים. הנתונים המלאים של הלמ"ס חושפים – מעבר החצייה כבר לא בטוח, והכבישים הלא־עירוניים מסוכנים מתמיד
439 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 – המספר הגבוה ביותר מאז 2006, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה'). מדובר בעלייה של 21.6% לעומת 2023, ושיא של 17 שנה. בנוסף, נפגעו עוד 14,011 בני אדם, מהם 2,808 פצועים קשה.
לפי הנתונים, מספר התאונות הקטלניות עלה ב־19.8% לעומת השנה שעברה. אחת המסקנות המרכזיות: הדרכים הלא־עירוניות הפכו לקטלניות במיוחד – 63.2% מהתאונות הקטלניות אירעו בהן, לעומת 54.7% ב־2023.
הרוגים ערבים, נהגות ונהגי אופנועים – הנתונים שמדאיגים את המומחים
שיעור ההרוגים במגזר הערבי עלה בשיעור חריג של 62.2%. 36.2% מכלל ההרוגים בתאונות היו ערבים – נתון הגבוה בהרבה מחלקם באוכלוסייה (21.4%). גם מספר הילדים הערבים שנהרגו כמעט שולש בשנתיים: מ־14 ב־2022 ל־32 ב־2024.
גם שיעור הנהגות המעורבות בתאונות קטלניות עלה והגיע ל־14.0% לעומת 12.6% בשנה הקודמת. האופנועים ממשיכים להיות מעורבים בתאונות קטלניות פי 3.9 מחלקם בכבישים – מגמה שלא נבלמת.
מעבר חצייה – לא תמיד מקום בטוח
120 הולכי רגל נהרגו בשנת 2024 – עלייה של 17.6% לעומת 2023. יותר ממחציתם (50.6%) נהרגו דווקא במעבר חצייה. בני 65 ומעלה היו מעורבים ביותר מרבע מכלל הפגיעות בהולכי רגל – פי 2 מחלקם באוכלוסייה. גם בקרב ילדים עד גיל 14, 77.9% מהנפגעים חצו את הכביש במעבר חצייה.
קורקינטים ואופניים חשמליים: הפגיעות בעלייה
1,566 בני אדם נפגעו ב־1,433 תאונות עם מעורבות אופניים חשמליים – עלייה של 3.2% בתאונות המדווחות. במספר התאונות עם קורקינטים חשמליים חל זינוק חד – 1,465 נפגעים לעומת 1,083 ב־2023 (עלייה של 28%).
בין המספרים:
סך כל התאונות עם נפגעים ירד ב־5.9% לעומת השנה שעברה, אך התאונות הקטלניות עלו.
שיעור ההרוגים למאה אלף תושבים עמד על 4.5 – הגבוה ביותר מאז 2016.
משאיות כבדות (16 טון ומעלה) היו מעורבות בתאונות קטלניות פי 6.3 מחלקן במצבת הרכב.
55.9% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונה גם נפגעו בה.
80.4% מהולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש – חצו במעבר חצייה.
לפי הנתונים, למרות הירידה הכוללת במספר התאונות, העלייה בשיעור התאונות הקטלניות מעידה על החמרה בקטל בכבישים – תופעה שמחייבת התייחסות רצינית מצד מקבלי ההחלטות.