יבואני התבואה נגד משרד התחבורה ונמל אשדוד: " גמרו לנזק גדול " נמל אשדוד בתגובה: " משבר הקורונה גרם למגמה גלובאלית "

אסותא דרכי שתן רחב

איגוד יבואני התבואות הוציא אתמול הודעה לתקשורת לאחר שלטענת האיגוד נגרמו ליבואנים נזקים גדולים בתקופה האחרונה.

באנר נמלי ישראל

בהודעת האיגוד נכתב: " יבואני התבואות כועסים על מחדלי משרד התחבורה – נזק גדול למדינת ישראל, עקב אובדן השליטה בנמלים, בעיקר בנמל אשדוד:

*"חברות הספנות הבינלאומיות במסר ברור ליבואנים הישראלים: לא מוכנים להפליג לישראל ולא מוכנים להתקרב לפריקה בנמל אשדוד! או ייקור פרמיית החכרת והמתנת אוניות הצובר, בעוד 30% ואף 50%, אם הפריקה תהיה באשדוד"! *

טריף במבי

"אם אחרי למעלה משנה של משבר גדול בנמלים, כל פניותינו לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, ולצמרת המשרד, זוכים להתעלמות מופגנת – אזיי זהו אובדן שליטה מוחלט של הממשלה בנעשה בנמלים"!, אומרים היבואנים המיואשים

אסותא דרכי שתן מלבן

"הכאוס בהמתנות גורר כאוס לוגיסטי בלתי אפשרי בכל נמלי ישראל, שפוגע בזמינות החומרים לרפתנים ללולנים ולטחנות הקמח. אי אפשר לתכנן ואי אפשר לספק. מערך הייבוא ליצרני הבשר, העופות, והביצים קורס מול עינינו"!

המשבר בנמלים הולך ומחמיר, ואזהרות לקוחות הנמלים על כך, שהנמלים הפרטיים החדשים לא צפויים להקל על העומסים – מתממשות לנגד העיניים.

נמל אשדוד
מכולות בנמל, צילום: אבי רוקח, דוברות נמל אשדוד

"כאוס ניהולי, אובדן שליטה מוחלט של המדינה. משרד תחבורה – לא מתפקד, זלזול בלקוחות הנמלים, בעיקר בנמל אשדוד, תסכול ונזקים כלכליים למשק", אלה התחושות הקשות מזה תקופה ארוכה בקרב יבואני התבואות לישראל.

תור של 18 אוניות בנמל אשדוד, אוניות תבואה תקועות בנמל למעלה מחודש ואין אופק ואין תקווה.

ברציף נמל אשדוד עוגנת אונייה של חברת ADM, שהגיעה מארה"ב ב- 29 באוגוסט!! ועליה מטען של כ- 28,000 טון מוצרי מספוא. האוניה המתינה מעל חודש ימים לכניסה לפריקה, והחלה להפרק רק ב- 3 באוקטובר. עד כה, קיבלה האונייה רק 25% זמינות מיכולת הפריקה של נמל אשדוד (מנוף 1 ב- 2 משמרות במקום 3 מנופים ב- 3 משמרות) – מה שמאריך משמעותית את משך פריקתה וסך זמן השהייה בנמל. הקנס הצפוי לאוניה זו, שהוא מעבר לעלות האוניה מוערך בכ- 650,000 דולר! שהם כ- 2 מיליון ₪.

לחברת ADM אוניה אחרת, שהגיעה לנמל חיפה מרומניה, בתאריך 24 בספטמבר, ועליה כ- 26,000 טון. אניה זו המתינה שבועיים לפני שנכנסה לפריקה בגדות.

בחברה מעריכים כי עלות הקנסות לשתי אוניות אלה ואחת נוספת, שהגיעו מארה"ב, ועל כל אחת מהן משקל לא גבוה של כ- 26,000 טון, הוא מעל 1.5 מיליון דולר, ובשקלים: כ- 5 מיליון שקלים.

מנכ"ל החברה אומר בתסכול: "כיבואנים, קיבלנו החלטה אסטרטגית, להפסיק להביא אוניות גדולות, הקרויות: אוניות פנמקס, למרות שהן יעילות ומוזילות את הייבוא ואפשר לפרוק אותן בנמל אשדוד, וזאת כדי שנוכל לשקול קבוע אפשרויות פריקה גם בנמל חיפה/ מספנות, למרות שהמטענים דרושים לנו בדרום הארץ".

בתקופה האחרונה התפרסמו הודעות, לכאורה אופטימיות, על כך שנמל אשדוד אמנם גייס 50 עובדים – אבל אלו לא מורגשים, ובשורה התחתונה – השירות לא השתפר, ואוניות גרעינים עדיין שוהות כמעט חודש ימים בנמל אשדוד!

לדעת כל מה שקורה באשדוד I הצטרפו לעדכוני אשדוד בלחיצה כאן

 

"הסיבות", טוענים באיגוד יבואני התבואות, "לא מעניינות אותנו. לנו היבואנים לא אכפת אם הנהלת הנמל מארגנת קורס לסוורים, או מאפשרת חופשות, או פשוט אין די עובדים במצבת כוח האדם, או שציוד הפריקה כרגיל מקולקל ומושבת. הציבור משלם מחיר יקר על הניהול השערורייתי של הנמל ועל הפניית העורף של משרד התחבורה. כל יום המתנה של אוניית תבואות בנמל עולה עשרות אלפי דולרים, שמגולמים בייקור מחירי הלחם, הביצים, החלב והעוף. שמשרדי הממשלה לא יתפלאו על גל התייקרות המזון שבדרך".

אונייה נוספת לדוגמה:
האוניה Petrus ועליה מטען של 42 אלף טון פולי סויה עבור חברת סולבר, הגיעה מברזיל לנמל אשדוד ב- 16 בספטמבר. נכנסה לפריקה רק אחרי שבועיים של המתנה בפתח הנמל.

הבעיה נמשכת גם כאשר האניה קשורה לרציף ופורקת. עקב המחסור החמור בכח אדם – הנמל מקצה פחות משליש מכמות הידיים שהאניה יכולה לפרוק.

מה המשמעות ? תשלום של כ- 40,000 דולר קנס לחברת הספנות בחו"ל בכל יום (!), ובשקלים: כ- 130,000 ₪ ואם נכמת את סך הקנס, שמשולם על אניה אחת בלבד, שפוקדת את נמל אשדוד – אזיי מדובר על כ- 900,000 דולר קנס, המתווסף למחיר הכללי של המטען והאוניה, ובשקלים: כמעט 3 מיליון ש'ח, שמשלם היבואן לחברת הספנות בחו"ל כקנס. עלויות אלה מגולגלות לציבור".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: " משבר הקורונה הוביל למגמה גלובאלית אשר הביאה נמלים מרכזיים ברחבי העולם למצב של עומסים חריגים. עומסים אלה באים לידי ביטוי בייקור חד בתעריפי ההובלה הימית והחכרת אוניות צובר.

הנהלת נמל אשדוד פעלה ופועלת לאורך התקופה האחרונה ללא לאות להביא לצמצום ההמתנות, וגייסה באופן תקדימי כתשעים עובדים זמניים שיתגברו את מחלקת התפעול ויסייעו בצמצום התור התפעולי הקיים. מאז קליטתם של חמישים העובדים הראשונים נרשמה ירידה של כ-50% בתור התפעולי ואנו מאמינים כי קליטת יתר העובדים תחזק את מגמת צמצום ההמתנות".

יו"ר ועד התפעול בנמל, מישל ביטון הגיב לנאמר בכתבה ואמר: " ראשית קראתי את הכתבה שאולי הייתה מתאימה לתקופה של תחילת הקורנה
גיסנו עובדים שנתנו מענה 24-7
היכן שהיה צורך לתגבר לפתיחת ידיים
העובדים היו עוברים לאותה משמרת !
הם לא יכולים להתעלם מחוסר משאיות שנהיה כבר הרגל ביום יום !!
בכול משמרת יש חוסר משאיות
ואת זה לא הם לא יכולים להכחיש כי יש נתונים יום יום
אני נמצא בנמל משעה 6:00 כול בוקר
6:31
מציפים אותי העובדים בטלפונים אין משאיות
הבסיס של השכר שלנו מורכב מ90% פרמיה
מה האינטרס שלנו לא לתת מענה ?!
לכן עצם זה שאין משאיות פוגע בשכר שלנו לא מעט !
הנהלת הנמל עושה ימים כלילות לתת לנו את הכלים הדרושים
ושנתן מעצמנו לא 100% כפי שיש היום
אלה 500%
וזה בא לידי ביטוי בכמות של פתיחת ידיים שלא נראתה שנים בנמל
אני לא מחפש תירוצים אני אומר אמת בניגוד אליהם !
מה האינטרס שלהם להשמיץ את הנמל
כנראה יש גורמים פולטים שרוצים להכשיל את ההנהלה ועושים זאת דרך התקשורת
רק השבוע פורסמה בתקשורות שיש מחסור של כמה אלפי נהגים !
ולא ראיתי אותם מגיבים לכך
אולי חשבו שנתון זה יעלם
עובדי נמל אשדוד
הינם עובדים מקצועיים
שעובדים תחת סכנות ביום יום
עובדים בשעות שרוב המדינה ישנים !
במלחמות עובדים
קורנה עובדים
לא בכדי הנמל שלנו נחשב לנמל מספר 1 במזרח התיכון
והמספרים מדברים בעד עצמם
מציע להם לשפר את תנאי השכר של נהגי המשאיות
יקלטו עוד עובדים
ותראו את התוצאות בהקדם
כפי שרואים אצלנו שקלטנו עובדים בצורה הכי מהירה
לפתור את בעיית הפקק שנוצר בנמל
התחלנו בכ50 אוניות
כיום יש 17 בל נשכח שאוניה פורקת וחוזרת שוב
לאותה תור תפעולי
ואני מתייחס לגביי חוסר משאיות
אם נרחיב על צורת הטעינה המורכבת והחיסכונית שפוגעת גם בקצב הפריקה ומעל הכל מסכנת את עובדי הנמל
מי שמכיר אותי
פי וליבי שווים ורק אמת ולא תירוצים שבגינה הגבתי על הכתבה"

עובד ממחלקת ציוד שקרא את הנאמר הוסיף: " עבדנו לפי הסכם שנחתם במרץ 2020, בתוך ההסכם היה מוסדר אופן קיום תחזוקה מונעת במנופים.
ההסכם נתן מענה מושלם לצרכים של הנמל והיה מעל לציפיות, מדיניות הדירקטוריון היא חתימה על הסכמים זמניים בלבד ולכן ההסכם לא אושר כנראה.
נכון לעכשיו חזרנו לעבוד בשיטה הישנה, שיטה מסורבלת, לא יעילה ובהספקים נמוכים.
בשביל שתבין את מה שאני מתכוון, אתן דוגמא: תדמיין לרגע שיש לך מכונית מירוץ ושיש לך רק דקה לעשות את מה שנדרש בשביל שהמכונית תמשיך לעשות מספר מקסימלי של סיבובים במסלול.
לטובת כך, הוקצו מספר מקצוענים (מכונאים וחשמלאים) שמכירים את הכלי בעל-פה שיעניקו את המיטב במכונית.
ההספק שלהם ומה שהם יעשו למכונית שווה כל שקל.
ההסכם הזה נגמר ובמקום זה יכול להיות שהמכונית שלך תקבל למשך דקה בעלי מקצוע שלא מכירים את הרכב הספציפי הזה ואמורים לעשות כמיטב יכולתם על-מנת שהמכונית תעשה את המקסימום עד העצירה הבאה לתחזוקה.
איפה ההספק והיעילות גבוהים יותר?
ההחלטות שלהם נוגדות את ההיגיון, הזמינו ציוד חדיש במאות מיליוני שקלים ואין מי שיטפל בציוד?
כאוס מוחלט "

 

תגובות פייסבוק
דילוג לתוכן