תקווה באב: ט' באב עם מרכז שזר בעיר העתיקה בירושלים בסימן צמיחה והתחדשות אחרי חורבן

תקווה באב: ט' באב עם מרכז שזר בעיר העתיקה בירושלים בסימן צמיחה והתחדשות אחרי חורבן
מופע מוזיקלי של שי צברי ורונן קינן, סיורים ומפגשים במוקדים שונים בעיר העתיקה ומפגשים עם חוקרים ויוצרים המתמחים בעבר היהודי.

באנר דק אסותא

האירוע יתקיים ביום ראשון, ה-18 ביולי, החל מהשעה 18:00. הופעה במגדל דוד, לאחר תום הצום, בשעה 21:00 ועד 22:15

מרכז זלמן שזר בשיתוף מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון חצר היישוב הישן וסדנאות הבית של אשכול נבו ואורית גידלי מקיים את אירוע "תקווה באב" בעיר העתיקה בירושלים. האירוע יתמקד בהיבטים שונים של התמודדות והתחדשות אחרי תקופות משבר וחורבן לאורך ההיסטוריה היהודית.

במסגרת האירוע יתקיימו הרצאות ואירועי לימוד על התמודדות ושיקום לאחר משברים וחורבן בהיסטוריה היהודית, מפגשי תרבות ואמנות שיבחנו מנקודות מבט שונות כיצד התמודד העם היהודי עם קשיים, שינויים קיצוניים באורחות חייו, חורבן וניתוק, וכיצד התחדשו שוב ושוב מסורת, שפה, תרבות, זהות חזון משותף, וכוחנו לצקת יסודות חדשים שיגדירו מרחב חדש של תקווה לעתיד.

המפגשים יתקיימו במספר מוקדים במקביל בהשתתפות פרופ' חנה יבלונקה וד"ר יורם בילו, הסופרת והמשוררת אורית גידלי והמשורר יונתן ברג, הרבה תמר אלעד אפלבאום והפייטנית יהלה לחמיש פרופ' דני שוורץ, הסופר יעקב צ' מאיר וד"ר יאיר ליפשיץ, רות קרא איוונוב קניאל, בלהה בן-אליהו, ומריק שטרן, ויתמקדו בשאלות היסטוריות-אקטואליות על התמודדות עם חורבן. שי צברי ורונה קינן יופיעו לאחר תום הצום.

האירוע יתקיים ביום תשעה באב תשפ"א, 18 ביולי 2021, בשעה 18:00, לקראת סופו של הצום בזמן המקובל במסורת היהודית כרגעי תקווה ותיקון, ויתקיים במקביל במוקדים שונים בעיר העתיקה ובסביבתה: הבית השרוף, מוזיאון מגדל דוד, גג בית כנסת החורבה, מוזיאון חצר היישוב הישן, בית פלוגות הכותל והבריכה המדורגת.

בצאת הצום, יתכנסו המשתתפות והמשתתפים בחצר מגדל דוד לאירוע המרכזי שיכלול דברי ברכה ותקווה ומופע מוסיקלי המחבר מסורות ומקורות השראה. מצודת העיר המחברת בין העיר העתיקה לעיר החדשה, מסמלת את התקווה בין העבר להווה צופה פני עתיד.

מנכ"לית מרכז שזר, מיכל שגיא: "לצד מסורות החורבן התפתחו בעם היהודי לאורך הדורות גם מסורות אשר ראו בתשעה באב זה את יום תחילת התקווה, יום הולדתו של המשיח, שבימיו יחדש העם היהודי את ימיו כעם חופשי העוסק בחיי רוח ויצירה.

הנשיא זלמן שזר, כחוקר העבר והתרבות היהודית וכאחד מהבולטים במחדשי חיי התרבות של הציונות ההולכת ומתגבשת, ראה ביום זה, סמל לפוטנציאל הצמיחה וההתחדשות היהודית. במיוחד התרגש שזר לשוטט ולהתבונן ברחובות העיר העתיקה, דווקא ביום זה.

אנו, במרכז שזר, רואים זכות גדולה להתחיל במסורת אשר תהפוך את יום תשעה באב ליום בו תינתן הזדמנות לכלל הציבור הישראלי לשוב ולהתחבר אל העבר היהודי, לבחון את העליות והמורדות שהתרחשו בו ולשאוב השראה מיכולתו המדהימה להשתקם מתוך צוק העיתים, לפרוח, לשגשג ולצמוח כחברה בעלת ערכים ייחודיים של אהבה וערבות".

לו"ז האירוע: 18:00-20:15: הרצאות, פעילויות וסיורים במוקדים שונים בשני סבבים, כ"א בן 60 דקות. במוקדים מסויימים תתקיים פעילות אחת ארוכה.
21:00: התכנסות במגדל דוד.
21:00-22:15: ברכות ומופע מוסיקלי מיוחד ברוח תקווה והתחדשות: שי צברי מארח את רונה קינן.
האירועים יתקיימו בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמשטרה, בכל היקף קהל שיוגדר כמותר.

הרצאות, סדנאות וסיורים:
• פרופ' חנה יבלונקה וד"ר יורם בילו: מגלות לגאולה, משואה לתקומה, מאפילה לאור גדול – מחזוריות הגורל היהודי לאורך הדורות.על התמודדות עם משבר וטראומה – שיח משותף על התמודדות עם משבר וטראומה מנקודת מבט יהודית היסטורית ומנקודת מבט פסיכולוגית.

• הסופר יעקב צ' מאיר וד"ר יאיר ליפשיץ: שיחה בעקבות ספרו של מאיר, "נחמיה" על דמותו של שבתאי צבי – בין משיח אמת למשיח שקר, ועל מעשה היצירה לנוכח עולם אבוד.

• הסופרת והמשוררת אורית גידלי והמשורר יונתן ברג: "משבר גדול לגדילה" – סדנאות כתיבה מקבילות – האחת בפרוזה והאחת בשירה – בשיתוף בית הספר לכתיבה יצירתית "סדנאות הבית" בהנהלת אשכול נבו ואורית גידלי. סדנת כתיבה שמתחילה מהרגעים שבהם הכל נחרב. שברון לב, שברון משפחה או שברון אישי. מה הכתיבה הספרותית מגלה על הרגע שאחרי, על מה שצמח מתוך ההריסות?

• בלהה בן-אליהו: "פתאום בביתי השמש": על קושי ויציאה ממנו בשירת זלדה.

• ד"ר רות קרא איוונוב קניאל: "משבר לתקומה בספרות הקבלה – זוהר, איכה ושיר השירים". השיעור יעסוק בעדות על צמיחה מתוך משבר וחורבן תוך הדגשת נרטיב "האבל הנשי" בדרשות זוהר איכה.

נדון בדמות השכינה כייצוג לאהובה שמבכה על החורבן ועל אבדן בן זוגה ובניה, כביטוי קבלי לפירוק הבית והמשפחה האלוהית ומניעת שפע לעולם כולו תוך התייחסות לפונקציית העדות הנפשית, ובאמצעות מונח פסיכונאליטי זה נבקש להראות כיצד שוזר הזוהר מוטיבים של ארוס וחורבן באמצעות הצלבת דימויים ממגילת שיר השירים ומגילת איכה.

4 שנים וארבעה חודשי מאסר לאדם שביצע שוד בחנות תכשיטים בעיר | כל הפרטים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן